Boeing Super Hornet ja Growler Kauhava Air Show 2020 -tapahtumassa ja syystalvella 2020

Vaikka Kauhava Air Show 2020 -tapahtumassa kesällä ei valitettavasti ollut amerikkalaisia sotilaskoneita lainkaan, koska maan asevoimat olivat covid-epidemian takia lockdown-tilassa, Super Hornetin ja Growlerin valmistaja Boeing oli paikalla ison näyttelyosaston voimin.

Super Hornet ja Growler olivat kuitenkin viimeksi Suomessa testattavana talviolosuhteissa Ilmavoimien HX Challenge -tapahtumassa helmikuussa 2020 (ks jutun pääkuva).

Super Hornet ja Growler

Olemme viimeksi kirjoittaneet Super Hornetista ja Growlerista HX Challenge -tapahtuman yhteydessä helmikuussa 2020, varsin tyhjentävästi kesäkuussa 2020 ilmestyneessä lehtemme numerossa Suomen Sotilas 03/2020 sekä viimeisimmästä kehityksestä kesäkuussa 2020.

Koska Super Hornet -monitoimihävittäjä (yksipaikkainen F/A-18E ja kaksipaikkainen F/A-18F) ja siihen 90-prosenttisesti pohjautuva ELSO-erikoiskoneversio EA-18G Growler ovat Suomen Ilmavoimien nykyiseen monitoimihävittäjään, klassiseen F/A-18C/D Hornettiin perustuvia evoluutioita, Super Hornet olisi Ilmavoimien kannalta “helpoin” HX-valinta poistuvasta kalustosta uuteen siirtymisen kannalta.

Super Hornet osasto lähtenyt ilmaan USS George Washington -lentotukialukselta Tyynellämerellä 2013. Kuva: US Navy

Super Hornet on Yhdysvaltain merivoimien tukialuslennostojen jokapaikanhöylä, jolla hoidetaan tukialusosaston ilmasta-ilmaan-, ilmasta-merelle-, ilmasta-maahan- ja tiedustelutehtävät. Super Hornetin ELSO-erikoiskoneversion EA-18G Growlerin korvattua 2009 alkaen tukialuskäytössä 1979 alkaen palveluskäytössä olleet vanhemmat EA-6B Prowler ELSO-koneet ,Super Hornetista ELSO-versioineen tuli Yhdysvaltojen merivoimien ainoa taktinen etulinjan sotilaskone, jonka varassa Yhdysvaltojen koko merimahti seisoo tai kaatuu.

Amerikkalaisen lentotukialuksen tukialuslennosto koostuu yleensä 2-3 Super Hornet -laivueesta (joista ainakin yksi lentää kaksipaikkaisilla monitoimihävittäjillä) sekä konemäärältään pienemmistä Growlereilla lentävästä yhdestä ELSO-laivueesta ja yhdestä E-2 Hawkeye -tutkavalvontakonelaivueesta. Kiinteäsiipisen lentokaluston ohella käytetään myös SH-60 -helikoptereita pelastus-, kuljetus-, suto-, pintatorjunta- ja erikoistehtäviin.

Viime vuosina tukialuslennostot ovat alkaneet täydentyä viidennen sukupolven Lockheed Martin F-35C Lightning II -tukialushäivehävittäjillä, joita tulee yhteen tukialuslennostoon yksi tai kaksi laivuetta. F-35C -häivemonitoimihävittäjän tärkeimpänä tehtävänä on toimia vahvasti puolustetussa A2/AD -ympäristössä eikä se ole Super Hornetin korvaaja vaan täydentäjä.

Yhdysvaltojen merivoimien lisäksi Super Hornetit ja Growlerit ovat myös Australian ilmavoimien käytössä ja parasta aikaa on menossa toisen vientiasiakkaan, Kuwaitin kesäkuussa 2018 noin 1,5 miljardilla dollarilla tilaamien 22 yksipaikkaisen pääosin Block III-tasoisten F/A-18E ja 6 kaksipaikkaisen F/A-18F -hävittäjien tuotanto.

Super Hornet -monitoimihävittäjää on jatkuvasti kehitetty ja modernisoitu. Toukokuussa 2020 Yhdysvaltain merivoimien hyväksyntätestaukseen valmistuivat koneen jo kolmannen Block III -kehitysversion kaksi hävittäjää. US Navy on tilannut maaliskuussa 2019 näitä uusimpia Super Hornet Block III -kehitysversioita 78 kappaletta (yksipaikkaisia F/A-18E -hävittäjiä 61 ja kaksipaikkaisia F/A-18F-hävittäjiä 17) toimitettavaksi 2024 mennessä noin 4 miljardin dollarin hinnalla. Tilaajan testattua ja hyväksyttyä kaksi ensimmäistä Block III -kehitysversion hävittäjää alkaa niihin pohjautuvan Growlerin uuden Block II -kehitysversion tuotanto ja testaus. Jo käytössä olevat aiempien kehitysversioiden amerikkalaiset hävittäjät ja ELSO -koneet tullaan modernisoimaan näiden uusimpien kehitysversioiden tasolle.

Kauhavan uutiset

Boeingin Kauhavan elokuun 2020 uutiset koskivat lähinnä yllämainittuja asioita sekä jo aiemmin uutisoimaamme Saksan mahdollista 2022-2023 päätettävää Super Hornet ja Growler -hankintaa. HX-hankeen Super Hornet ja Growler -vaihtoehtojen lisäksi puhetta oli kahdesta muustakin Boeingin tuotteesta.

Toukokuussa 2020 Australian Boeingin tytäryritys esitteli miehittämättömän Boeingin Loyal Wingman -ilma-aluksen prototyypin, joka on kooltaan hävittäjää hieman pienempi, itsenäisenkin toimintaan kykenevä, monitoiminen aseistettu ilma-alus (UCAV), joka voi toimia automaattisesti osana miehitettyjen hävittäjien taktista lento-osastoa ja on kehitetty toimimaan nimenomaan Australian ilmavoimien Super Hornet ja Growler -kaluston kanssa.

Boeing Loyal Wingman miehittämätön ilma-alus lentää havainnekuvassa yhdessä Super Hornet -hävittäjän kanssa.

Lisäksi Boeing on yhteistyössä ruotsalaisen Saabin kanssa kehittänyt uuden Boeing T-7A Red Hawk -suihkuharjoituskoneen, jota Yhdysvaltojen ilmavoimat syyskuussa 2018 tilasivat 351 konetta 9,2 miljardilla dollarilla jo vuodesta 1961 käytössä olleiden Northrop T-38 Talon -suihkuharjoituskoneiden korvaamiseksi.

T-7A Red Hawk -suihkuharjoitushävittäjä

Kolmas Boeingin Kauhavan uutinen oli yrityksen vakaa taloustilanne ja luottavaiset tulevaisuudennäkymät yrityksen siviilipuolen matkustajakoneliiketoiminnalle covid-epidemian aiheuttamista haasteista huolimatta.

Boeing on monialayritys, joka puolustus-, avaruus- ja turvallisuusaloilla, kaupallisten sivillikoneiden tuotannon, ylläpidon ja rahoituksen aloilla sekä laajempien ratkaisujen integraattorina ja palveluntarjoajana niin sotilas- kuin siviilipuolella.

Vuonna 1916 perustettu Boeing työllisti 2019 yli 160 000 ihmistä, sillä oli yli 12 000 toimittajan globaali alihankintaverkosto, toimintaa yli 150 valtiossa ja 76,6 miljardin dollarin liikevaihto, josta siviilikonetuotannon osuus oli 64 000 henkilöstöä ja 32,3 miljardia dollaria liikevaihtoa eli kaikkiaan noin 40%.

Boeing vakautti taloutensa ilman valtiovallan apua huhtikuussa 2020 menestyksellisellä 25 miljardin dollarin 3-40 vuoden laina-ajan joukkolainalla avoimilta rahoitusmarkkinoilta. Osana tervehdyttämistoimia Boeing vähentää 10% työvoimastaan.

Growler ja Super Hornet Suomen ilmavoimien tunnuksin valmistajan havainnekuvassa.

Lokakuun 2020 amerikkalaiset DSCA-vientilupailmoitukset

9.10.2020 amerikkalainen Defense Security Cooperation Agency (DSCA) -viranomainen julkaisi Boeingin ja Lockheed Martinin HX-tarjouksiin liittyvät vientilupailmoitukset, joista enemmän täällä ja laajemmin Suomen Sotilaan seuraavissa numeroissa.

Marraskuun positiiviset Boeing 737 MAX -uutiset

Boeingin matkustajakoneliiketoiminnan vastoinkäymiset alkoivat jo ennen covid-epidemiaa, kun yrityksen hittituote Boeing 737 MAX määrättiin kahteen onnettomuuteen johtaneiden ohjausjärjestelmävikojen takia kansainväliseen lentokieltoon maaliskuussa 2019. Tätä ennen koneita ehdittiin toimittaa tilaajille yli 400 ja valmistettiin joka kuukausi 52 konetta lisää. Lentokiellosta huolimatta Boeing 737 MAX:in tuotanto jatkui tammikuuhun 2020 asti ja nyt valmistajalla on 400 toimittamatonta konetta varastossa.

18.11.2020 Yhdysvaltain ilmailuviranomainen FAA kumosi Boeing 737 MAX -koneiden lentokiellon. Koneiden käytön aloittaminen uudelleen vaatii kuitenkin lisätoimenpiteitä ja lennot Boeing 737 MAX:lla päästäneen aloittamaan 2021 alkupuoliskolla. Muiden valtioiden ilmailuviranomaisten odotetaan tekevän vastaavat päätökset.

Avainsanat: , , , ,

Share This