Erilaiset pelastajat – Yhdysvaltojen ja Venäjän CSAR-kyvyt Syyriassa

Taistelukentällä suoritettavat lentävän henkilöstön etsintä- ja pelastustehtävät (eng. Combat Search And Rescue – CSAR) ovat tärkeitä – monestakin syystä. Juuri nyt Syyriassa tai Pohjois-Irakissa jihadistien vangiksi joutuneen henkilön mahdollisuudet selviytyä hengissä ovat käytännössä olemattomat, vaikka tämä olisi selvinnyt turvallisesti maahan.

Yhdysvalloilla on yhteensä noin 700 pelastustehtäviin hyvin pitkälle erikoiskoulutettua ilmavoimien taistelupelastajaa (Pararescue Jumper – PJ) sekä pelastuspartioiden johtajaa (Combat Rescue Officers – CRO). Lähi-idässä tällä hetkellä toimivat USAF:n CSAR-ryhmät on jaettu kolmeen nelimiehiseen (3+1) partioon, joista kukin päivystää vuorollaan 48 h muutaman minuutin lähtövalmiudessa. Jokainen partion kolmesta taistelupelastaja on sekä koulutettu ensihoitaja että erittäin monipuolisesti koulutettu – ja hyvin varustettu – erikoistoimintajoukkojen sotilas.

Vaikka 700 pelastajan kokonaismäärä saattaa kuulostaa suurelta, vastaa koko Pohjois-Irakista ja Syyriasta kerrallaan käytännössä vain yksi ilmavoimien ryhmä. Jokaisen lähtövalmiudessa olevan partion käytössä on yksi Sikorsky HH-60G Pave Hawk –pelastushelikopteri, jossa on erittäin monipuolinen avioniikka ja kehittyneet viestijärjestelmät. Pave Hawk -helikopterissa on myös ilmatankkaukseen vaadittu puomivarustus. Sen omasuojana toimii 7,62 mm M134 Minigun tai 12,7 mm (.50 cal) M2 konekivääriaseistus, mutta lähtökohtaisesti taistelukentällä toimivat pelastuspartiot tarvitsevat aina tuekseen muuta lähi-ilmatukea.

Jokainen Pararescue Jumper (PJ) on sekä ammattitaitoinen ensihoitaja että pitkälle koulutettu erikoistoimintajoukkojen sotilas. Kuva: USAF

Sikorsky HH-60G Pave Hawk. Jokainen Pararescue Jumper (PJ) on sekä ammattitaitoinen ensihoitaja että pitkälle koulutettu erikoistoimintajoukkojen sotilas. Kuva: USAF

Yhdysvalloilla on tarvittaessa mahdollisuus suunnata Syyriaan myös muita etsintä- ja pelastustehtäviin kykeneviä joukkoja – ainakin teoriassa. Etelä-Irakin pelastustoiminnasta vastaa merijalkaväen oma TRAP-pelastusjoukkue (Tactical Recovery of Aircraft and Personnel), mutta vaikka sen MV-22 Osprey VTOL-kuljetuskoneet kykenevät lentämään Syyriaan asti, on niiden lentoaika käytännössä liian suuri. Syyriaan voitaisiin myös pudottaa laskuvarjoilla ilmavoimien HC-130J Combat King II –CSAR-lentokoneella kuljetettava pelastuspartio, mutta sekin tarvitsisi helikoptereita tai VTOL-koneita varsinaista evakuointia varten. 

Venäläinen gambiitti

Venäjällä ei tiedetä olevan varsinaisia taistelukentän etsintä- ja pelastustehtäviin erikoistuneita yksiköitä, mutta on selvää, että myös se joutuu panostamaan asiaan Syyrian operaatiossa. Latakiassa Bassel al-Assadin lentoasemalla toimivan venäläisen lento-osaston vahvuuteen kuuluu laivueellinen 1980-luvun Mil Mi-24P –taisteluhelikoptereita sekä yksi uusi Mil Mi-8AMTŠ (Ми-8АМТШ) -helikopteri. Ilmaoperaation alusta alkaen oli varsin selvää, että lentokentän vieressä selkeästi vain odottamassa oleva yksittäinen Mi-8AMTŠ-kuljetus- ja taisteluhelikopteri oli varattu juuri etsintä- ja pelastustehtäviä (ven. поисково-спасательная операция) varten. Venäjän ilmavoimien tiedottaja, eversti Igor Klimov vahvisti asian myös RIA Novostin haastattelussa reilu viikko sitten.

Mil Mi-8AMTŠ (Ми-8АМТШ) on muutama vuosi sitten Venäjän ilmavoimissa operatiiviseen käyttöön tullut keskikokoinen kuljetus- ja taisteluhelikopteri. Se soveltuu varustuksensa puolesta myös taistelukentällä suoritettaviin etsintä- ja pelastustehtäviin. Kuva: МО РФ

Mil Mi-8AMTŠ (Ми-8АМТШ) on muutama vuosi sitten Venäjän ilmavoimissa operatiiviseen käyttöön tullut keskikokoinen kuljetus- ja taisteluhelikopteri. Se soveltuu varustuksensa puolesta myös taistelukentällä suoritettaviin etsintä- ja pelastustehtäviin. Kuva: МО РФ

Mi-8 (Mi-17) -perheeseen kuuluva monitoimihelikopteri on kohtuullisesti panssaroitu, siinä on moderni avioniikka, sen miehistöllä on nykyaikaiset pimeänäkölaitteet ja se voidaan varustaa Mi-24:n tavoin muun muassa rakettikaseteilla (80 mm S-8, kuten nyt Syyriassa) ja/tai panssarintorjuntaohjuksilla. Siinä on HH-60G:n tavoin myös vinssi, jolla kyetään nostamaan useita henkilöitä samaan aikaan. Mi-8AMTŠ:n voi siis katsoa soveltuvan taistelukentän etsintä- ja pelastustehtäviin hyvin, vaikka se ei toki olekaan juuri tähän tehtävään samalla tavoin räätälöity kuin Pave Hawk -kalusto.

Eilen Syyriasta saatiin vihdoin myös kuva, jossa on todennäköisesti kuvattuna yksi venäläisen CSAR-ryhmän partioista. Oheisessa Bassel al-Assadin lentoasemalla Mi-8AMTŠ-helikopterin edessä otetussa kuvassa on myös Syyrian asevoimien henkilöstöä.

Venäläinen CSAR-partio kuvattuna Bassel al-Assadin lentoasemalla Mi-8AMTŠ-helikopterin edessä.

Venäläinen neljän hengen (CSAR-)partio Bassel al-Assadin lentoasemalla Mi-8AMTŠ-helikopterin edessä. Taistelijoiden henkilökohtainen aseistus vastaan tavanomaista erikoistoiminta- tai tiedustelupartiota, mutta ei kuitenkaan Venäjän parhaiten varusteltuja erikoistoimintajoukkoja. Kuva: Twitter/@Ibra_Joudeh

 

CSAR-toimintaan viittaa niin partion koko, ikärakenne kuin varustus. Partion jäsenten kuvassa näkyvä henkilökohtainen aseistus on vasemmalta lukien:
– 7,62 mm konekivääri PKP (6П41),
– 5,45 mm rynnäkkökivääri AK-74M (6П34) ja
– 9,00 mm vaimennettu tarkkuuskivääri VSS (6П29).

Kuvassa äärimmäisenä oikealla olevalla henkilöllä on todennäköisesti selässään 7,62 mm rynnäkkökivääri AKMS (6П4), jossa on kiinni PBS-1-äänenvaimennin. Juuri PBS-1-äänenvaimentimella ja 40 mm GP-25-kranaattilaukaisimella varustettu AKMS-rynnäkkökivääri on se perinteinen – ja edelleen tyypillinen – ryhmänjohtajan ase Venäjän asevoimien erikoistoiminta- ja tiedusteluryhmissä.

Kuvassa näkyvän (CSAR-)partion taisteluvarustuksen voi siis katsoa vastaavan hyvin tavanomaista venäläistä erikoistoiminta- tai tiedustelupartiota. Se ei kuitenkaan ole missään nimessä sitä aivan moderneinta kalustoa mitä Kubinkassa sijaitseva Venäjän asevoimien uusin erikoistoimintayksikkö – ja useat FSB:n alaiset erikoistoimintaryhmät – ovat saaneet käyttöönsä. Partion aseissa ei esimerkiksi ole näkyvissä mitään erityisiä lisävarusteita – ja ainoa näkyvä optiikka on VSS:n päällä oleva normaali PSO-1-tähtäinkaukoputki.

Venäjä panostaa siis nyt selkeästi Syyriassa lentävän henkilöstönsä etsintä- ja pelastuskykyyn tähän tehtävään erikseen varatulla ryhmällä ja helikopterilla, mutta se ei vielä(kään) uhraa peliin parasta sotilastaan.

Seuraavaa siirtoa odotellen.

@APulkki

 

PS. Yksittäinen Mi-8AMTŠ ei toki ole ainoa lentäjien pelastamiseen kykenevä venäläinen helikopteri Syyriassa. Jos Mi-24P -taisteluhelikoptereita on valmiudessa, tai lennossa, kykenee tarvittaessa jokainen niistä kuljettamaan neljän hengen pelastuspartion ja evakuoimaan sen kanssa 1-2 paareilla olevaa potilasta.

Avainsanat: , , , ,

Share This