Eurofighter Typhoon Kauhava Air Show 2020 -tapahtumassa

HX-hankintakilpailussa brittiläis-saksalais-italialais-espanjalaista taktista Eurofighter Typhoon -monitoimihävittäjää edustava brittiläinen BAE Systems oli Kauhava Air Show 2020 -tapahtumassa läsnä covid-riskien takia varsin konservatiivisesti: yhden Luftwaffen kaksipaikkaisen Typhoon-hävittäjän voimin. Välillisesti Eurofighter Typhoonia edusti myös Suomenkin Ilmavoimien käytössä olevilla Hawk-suihkukoulutuskoneilla lentävä RAF:n taitolentoryhmä Red Arrows.

Jo viime vuodesta suunniteltu Kauhava Air Show 2020, jota epidemiarajoitusten takia jouduttiin siirtämään alkukesästä elokuun loppuun oli sekä järjestäjien että näytteilleasettajien kannalta uhkapeliä (kesällä 2020 Euroopassa peruutettiin yli 50 lentonäytöstä), koska kukaan ei etukäteen tiennyt, mikä tulisi olemaan covid-rajoitustilanne elokuussa. Onneksi lopputuloksena oli erittäin tasokas lentonäytös, joka oli samalla myös eräs koronapandemiakauden suurimmista yleisötapahtumista Suomessa.

Elokuun Eurofighter Typhoon -uutiset

Tuoreimpia Eurofighter Typhoon -uutisia olivat Saksan ensimmäisen Tranche 1 -tuotantoerän Typhoonien korvaaminen uusimman Tranche 4 -tuotantoerän koneilla (Quadriga-projekti), Saksan käytöstä poistuvien Tornado-hävittäjäpommittajien ja ELSO-koneiden korvaushankinnat sekä Espanjan käytöstä poistuvien EF-18A/B Hornet -monitoimihävittäjien korvaushankinnat.

Lisäksi Eurofighter Typhoonin pitkän aikavälin LTE (Long Term Evolution) -jatkokehitysohjelmasta kerrottiin uudesta ultralaajakulmanäyttöisestä ohjaamosta sekä tulevista kypäränäytöistä osana tulevaa sensori- ja käyttöliittymäkehitystä.

Eurofighter Typhoon -monitoimihävittäjän ympärillä on kuitenkin tapahtunut todella paljon uutta sen jälkeen kun julkaisimme siitä laajan ja yksityiskohtaisen artikkelin helmikuussa 2019 Suomen Sotilaan numerossa 02/2019 ja HX Challenge -raportin verkkosivustollamme tammikuussa 2020.

Piloten vom Taktischen Luftwaffengeschwader 31 "Boelcke" erproben mit dem Kampfflugzeug vom Typ Eurofighter (31+35, 31+39) den Einsatz der Lenkbombe Guided Bomb Unit 48 (GBU-48) auf dem Truppenübungsplatz in Vidsel/Schweden, am 08.09.2017.<br /> ©Bundeswehr/WTD 61

Saksan ilmavoimien Luftwaffengeschwader 31 “Boelcke” -lennoston kaksi Eurofighter Typhoon -hävittäjää harjoituksessa Ruotsin ilmatilassa 2017. Koneet on aseistettu Guided Bomb Unit 48 (GBU-48) -täsmäpommeilla (vaalean sininen väritys). Kuva: Bundeswehr/WTD 61

Eurofighter Typhoon -monitoimihävittäjän tuotekehitys ja tuotanto

Aivan kuten kaikki muutkin HX-hävittäjäkandidaatit, Eurofighter Typhoon on useamman vuosikymmen projekti, jonka tuotekehitys alkoi 1983, ensilento tapahtui 1994, palveluskäyttö alkoi 2003 ja Eurofighter-konsernin jäsenmaiden (Espanjan, Iso-Britannian, Italian ja Saksan) 1998 tilaamien viimeisien hävittäjien toimitukset tapahtuivat vasta tammikuussa 2020.

Nämä Program-of-Record (PoR) -toimitukset sisälsivät 160 konetta Iso-Britannialle, 143 Saksalle, 96 Italialle ja 73 Espanjalle. Vientitilauksista on jo toimitettu 15 konetta Itävallalle, 12 Omanille ja 72 Saudi-Arabialle.

Tällä hetkellä vanhimpien 1994 alkaen toimitettujen ensimmäisen Tranche 1 -tuotantoerän hävittäjien elinkaari on päättymässä ja ne on korvattava lähitulevaisuudessa.

Lisäksi Eurofighter-uustuotantoa jatkettaneen konsernin jäsenmaiden muun lähivuosina käytöstä poistuvan taktisen lentokaluston korvaamiseksi – lähinnä Saksan ja Italian Panavia Tornado IDF -hävittäjäpommittajien ja Tornado ECR ELSO-koneiden sekä Espanjan klassisten McDonnell Douglas F/A-18A/B Hornet -monitoimihävittäjien (espanjalaisittain yksipaikkainen EF-18A ja kaksipaikkainen EF-18B, modernisoituina EF-18AM ja EF-18BM) korvaamiseksi.

Muiden HX-hävittäjäkandidaattien tapaan myös Eurofighter Typhoon on tuleville vuosikymmenille keskeytyksettä ulottuva jatkokehityshanke, koska hävittäjien suorituskykyä on tulevaisuudessakin jatkuvasti kehitettävä tuleviin haasteisiin vastaamiseksi.

Tällä hetkellä Eurofighterin tuotannossa ja modernisoinnissa ollaan Tranche 3a -tuotantoerässä sekä sotilaallisessa suorituskyvyssä tasolla P2E ja hävittäjän jatkokehitys on sovittu jo pitkälle 2030-luvulle.

Tämänhetkisten tietojen valossa Eurofighter Typhoon näyttää olevan 2030-2060 saatavissa olevan modernisaatiotarjonnan ja tuotetuen osalta kaikista HX-hävittäjäkandidaateista vahvimpien joukossa.

Syynä tähän on se, että Eurofighter Typhoon tulee toimimaan kahden eri 2040-luvulle tähtäävän seuraavan sukupolven eurooppalaisen hävittäjähankkeen kehitysympäristönä: sekä brittiläis-italialaisen BAE Systems Tempest että ranskalais-saksalais-espanjalaisen Dassaultin ja Airbusin Future Combat Air System (FCAS/SCAF) -ohjelmien (jälkimmäisessä yhdessä Dassault Rafalen kanssa).

Koska näiden kahden kehityshankkeen osallistujamaiden nykyisen Eurofighter Typhoon -hävittäjäkannan korvaamiseen vaaditaan tulevien hävittäjien vähintään vuosikymmenen tuotanto, niin kummankin tulevan hävittäjän kehityshankkeen osallistujamaiden on pakostakin pidettävä nykyisen Eurofighter Typhoon ja Dassault Rafale -hävittäjäkantansa suorituskyky ajan tasalla ainakin 2050-luvulle.

Juuri nyt Eurofighterin neljällä kansallisella tuotantolinjoilla valmistetaan Kuwaitin tilaamaa 28 hävittäjää 2020-2024 ja Quatarin tilaamaa 24 hävittäjää 2022 alkaen. Useammalle muullekin HX-kandidaatille tyypillinen verkkainen tuotantotahti johtuu siitä, että tuotantolinjat halutaan pitää käynnissä mahdollisimman pitkään uusien tilausten toivossa – työpaikkojen lisäksi pelissä on myös Iso-Britannian, Saksan, Italian ja Espanjalle sotilasilmailutuotannon tulevaisuus, koska muuten se joutuisi nälkäkuurille seuraavan sukupolven hävittäjien 2035-2040 alkavaan sarjatuotantoon asti.

Joka tapauksessa Eurofighter-uustuotannon jatkamiseksi 2020-luvun jälkipuoliskolla tarvitaan uusia tilauksia.

Ein Kampfflugzeug Eurofigther-Doppelsitzer (IPA3) der Wehrtechnischen Dienststelle 61 (WTD 61) wird mit einer Übungsrakete im Rahmen der AMRAAM-Kampagne 2018 in Lossiemouth/Schottland beladen, am 19.06.2018. ©Bundeswehr/Jane Schmidt

Kaksipaikkainen Typhoon-hävittäjä ja AMRAAM-ilmataisteluohjus. Kuva Bundeswehr/Jane Schmidt

Saksan Eurofighter Typhoon -lisätilaus

Saksassa on viime vuosina väännetty kättä siitä, millä kalustolla pitäisi korvata 2025-2030 elinkaarensa lopun saavuttavat Panavia Tornado IDF -hävittäjäpommittajat ja Tornado ECR ELSO-koneet. Vaikka saksalaisittain kotimainen Eurofighter Typhoon vaikutti luontevalta valinnalta, niin pulmana oli sekä koneen ELSO-version puuttuminen että ennen kaikkea se, että Eurofighter Typhoon pitäisi sertifioida käyttämään osana NATO:n ydinpelotedoktriinia Yhdysvaltojen eurooppalaisille NATO-valtioille sodan aikana tarjoamia amerikkalaisia taktisia 0,3-50 kilotonnin B61-ydinpommeja. Osa Saksan Tornado IDF -hävittäjäpommittajista oli nimittäin korvamerkitty kahdannaiskäyttöön NATO:n ydinpelotetehtäviin.

Koska Yhdysvaltojen ydinpelotetehtäviin sertifioimien koneiden, niiden erikosvarusteltujen koneyksilöiden ja erikoiskoulutettujen miehistöjen tarjoaminen on osa Saksan NATO-jäsenyysvelvoitteita, asialla on Saksalle tuntuvia transatlanttisia ulkopoliittisia ulottuvuuksia. Myös ELSO-koneet ovat Saksan NATO-jäsenyysvelvoitteita.

Kun Eurofighter Typhoonin ydinasesertifiointi Yhdysvalloissa ei näyttänyt etenevän, vaihtoehdoksi nousivat Iso-Britannian ja Italian aiemmin valitsema ratkaisu tähän pulmaan, eli valmiiksi sertifioitujen amerikkalaisten Lockheed Martin F-35 Lightning II -hävittäjien tai muun helpommin sertifioitavissa olevan amerikkalaiskaluston hankinta ydinpelotetehtäviin.

F-35-hankinta kaatui kuitenkin Saksan ilmailuteollisuuden jyrkkään vastustukseen ja Ranska ilmoitti sen vaarantavan koko seuraavan sukupolven Future Combat Air System (FCAS/SCAF) -hävittäjän ranskalais-saksalais-espanjalaisen kehitysohjelman. Hävittäjähankinnan ympärillä käytävässä julkisessa keskustelussa tunteet kuumenenivat jopa sen verran, että F-35 -hankinnan puolestapuhujana tunnettu Saksan ilmavoimien komentaja päätyi ennenaikaisesti eläkkeelle.

Eurofighter-konserni ehdotti vuorostaan Typhoonin ELSO-version kehittämistä. Uudeksi vaihtoehdoksi nousi myös toistaiseksi sertifioimattoman, mutta helpommin sertifioitavissa olevan Boeing F/A-18E/F Super Hornet -monitoimihävittäjän hankinta ydinpelotetehtäviin ja EA-18G Growlerin hankinta Tornado ECR ELSO-koneiden korvaajaksi. Näin Super Hornet ja Growler voisivat käyttää samaa ylläpito- ja huoltologistiikkaa.

Lopulta Saksan puolustusministeri Annegret Kramp‑Karrenbauer julkisti 16.4.2020, että Saksan ilmavoimien Tornado IDF -hävittäjäpommittajat ja Tornado ECR ELSO-koneet korvataan kompromissiratkaisuna hankkimalla 90 Eurofighter Typhoon, 30 F/A-18E/F Super Hornet -monitoimihävittäjää ja 15 EA-18G Growler ELSO-konetta, joista Super Hornetit korvamerkitään NATO:n ydinpelotetehtäviin.

Tässä vaiheessa hankinta on vain Saksan puolustusministeriön päätös, jolle on vielä saatava 2022-2023 Saksan liittopäivien hyväksyntä (Saksan laki edellyttää kaikkien yli 25 miljoonan euron puolustushankintojen hyväksyntää maan parlamentilta). Koska amerikkalaishävittäjien hankinnasta ei ole Saksassa edes hallituskoalition yksimielisyyttä, lopullista hankintapäätöstä päätettiin lykätä siihen saakka, kunnes asiasta päästään sisäpoliittisesti yksimielisyyteen sekä ennen kaikkea jotta voitaisiin hahmottaa COVID-19-pandemian aiheuttaman talouskriisin mittakaava.

Saksan ilmavoimille tarjotun Tranche 4 (Quadriga) -valmistuserän mainosväreihin maalattu Eurofighter. Kuva: Bundeswehr/Toni Dahmen

Eurofighter Typhoon Tranche 4 Saksalle?

Saksan toistaiseksi epävirallisen hävittäjähankinnan tavoitteena on myös 33 Tranche 1 -tuotantoerän Typhoonien korvaaminen ja Typhoon-hävittäjäkannan kasvattaminen. Saksan puolustusministeriön huhtikuun 2020 hankintajulkistuksesta voidaan sanoa, että 85-90 Eurofighter Typhoonin hankinnan osalta se tullaan toteuttamaan joka tapauksessa vaikka amerikkalaishävittäjistä kinattaisiin pidempään. Onhan Typhoon -lisähankintojen Quadriga-ohjelmaa valmisteltu Saksassa vuosikausien ajan.

Suomalaisesta näkökulmasta lisätilaus on mielenkiintoinen kahdesta näkökulmasta: ensinnäkin se varmistaisi Eurofighter Typhoonin uustuotannon jatkumisen ainakin 2030 asti ja toiseksi se tarjoaisi yksityiskohtaisempia tietoja siitä, mitä uusia suorituskykyjä ja ominaisuuksia tulee olemaan 2025-2030 toimitettavassa – eli samaan aikaan kuin Suomi haluaa HX-hävittäjien toimitusten tapahtuvan – uusimman Tranche 4 -tuotantoerän Eurofighter Typhoon -hävittäjissä.

Nykyisessä Tranche 3a/P2E -kokoonpanossa uusimpia ominaisuuksia ovat parannettu ohjaamo, tutkahakuisten pitkän kantaman MBDA Meteor -ilmataisteluohjusten integrointi sekä alunperin RAF:n tarpeisiin Centurion-ohjelman puittessa kehitetty laajempi ilmasta-maahan-suorituskyky sekä mahdollisuus käyttää vähemmän ilmanvastusta aiheuttavia konformaalisia lisäpolttoainesäiliöitä (eli pidempi toimintasäde). P3E -evoluutiossa on tarkoitus parantaa iskukykyä liikkuvia maakohteita vastaan integroimalla Brimstone Dual Mode -ilmasta-maahan-täsmäohjukset.

P3E+ -evoluutiossa integroidaan CAPTOR-E AESA-tutka, modernisoidaan muita sensoreita sekä kehittyneempi hävittäjän DASS-omasuojajärjestelmää. AESA-tutkasta on tulossa kolme kehitysversioita: alkuperäinen Kuwaitin ja Quatarin koneisiin asennettava Mk. 0, monikanavaisella vastaanotolla parannettu Mk. 1 ja ELSO-toiminnoilla varusteltu vielä kehittyneempi Mk. 2.

“Lentorangon” (eli airframen) puolella tarjolla olisivat lento-ominaisuuksia parantava aerodynaaminen Aerodynamic Modification Kit (AMK) -modernisointisarja (siiven nostovoimaa 25% parantavat siiventyven LERX-jatkeet) ja tehokkaammat moottorit.

Lentäjän toimintaa helpottaisivat ohjaamon isommat laajakuvakosketusnäytöt ja seuraavan sukupolven kypäränäyttö.

Aikavälillä 2020-2030 tulevat tarjolle myös seuraavan sukupolven BAE Systems Tempest sekä Dassaultin ja Airbusin Future Combat Air System (FCAS/SCAF) -projektien puitteissa kehitettävät uudet suorituskyvyt, kuten esimerkiksi MBDA:n 2019 Pariisin ilmailunäyttelyssä julkistamat Deep Strike, Tactical Strike, Hard Kill ja Remote Carriers -ratkaisut.

Näitä uusia ominaisuuksia ja suorituskykyjä tarjottaneen myös Suomen Ilmavoimille osana HX-tarjousta. Suomen kannalta olisi toivottavaa, että Saksa tekisi lopullisen Eurofighter Typhoonin -lisätilauksen ennen Suomen HX-päätöstä, koska silloin kaikkien uusien ominaisuuksien ja suorituskykyjen pilottiasiakkaana olisi Saksa.

The Large Area Display simulator for Eurofighter which is in development with engineers at BAE Systems in Warton, United Kingdom.

Eurofighter Typhoonin ohjaamon laajakuvanäyttö BAE Systemsin simulaattorissa. Kuva: BAE Systems

Avainsanat: , , ,

Share This