F-35B alustavaan palveluskäyttöön merijalkaväessä

Yhdysvaltain merijalkaväki on ottanut viidennen sukupolven F-35B monitoimihäivekoneen alustavaan palveluskäyttöön elokuun alusta 2015.

Teksti: Aleksei Kettunen

Hieman takellellen sujunut viidennen sukupolven F-35 -monitoimihäivehävittäjäperheen kehitystyö on saavuttanut merkittävän virstanpylvään, kun ilmavoimien, laivaston ja merijalkaväen kolmen eri koneen tuoteperheen haastavin kone, myös pystysuoraan nousuun ja laskeutumiseen pystyvä Yhdysvaltain merijalkaväelle suunniteltu F-35B on vihdoin ja viimein otettu alustavaan palveluskäyttöön (IOC – initial operational capability) 01.08.2015.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kone ja sitä käyttävä laivue pystyy rajoitettuun toimintaan tositilanteessa: omien maajoukkojen välittömään tulitukeen, ilmasta-maahan-toimintaan vastustajan lähi- ja syvässä selustassa, ilmayliherruuden saavuttamiseen sotatoimialueella ja aseistettuun tiedustelutoimintaan. Block 2B -ohjelmistoversiolla varustetut koneen voivat käyttää toistaiseksi rajattua asevalikoimaa: keskipitkän kantaman AIM-120C AMRAAM ilmataisteluohjusta, laserilla osoitettuun maaliin hakeutuvaa 227 kg:n GBU-12 -täsmäpommia sekä GPS-hakuista 454 kg:n GBU-32 täsmäpommia. Aseita voidaan käyttää vain sisäisillä ripustimilla. Asevalikoima tulee laajenemaan uusien ohjelmistoversioiden myötä. AIM-120C ja GBU-32 ovat myös Ilmavoimien Hornet-monitoimihävittäjien käytössä.

IOC-palveluskäyttöä edelsi Merijalkaväen VMFA-121 “Green Knights” -laivueen seitsemän viikon komennus ja arviointi USS Wasp -maihinnousualuksella, jonka tulosten mukaan Merijalkaväen komentaja kenraali Joseph Dunford teki päätöksen laivueen 10 F-35B -hävittäjien asettamisesta IOC-palveluskäyttöön. Laivueen ensimmäinen merikomennus ja sijoitus ulkomaille Japanin Iwakuniin tapahtuvat 2017.

Yhdysvaltain Merijalkaväessä F-35B -tyyppikoulutus on annettu jo 50 lentäjälle ja 500 maahenkilöstölle. Merijalkaväen laivueista seuraavaksi palveluskäyttöön asetetaan VMA-211 “Wake Island Avengers” Yuman sotilastukikohdasta Arizonassa (2016) ja VMFA-122 “Werewolves”  Etelä-Carolinan Beufortin tukikohdasta (2018).

Yhdysvaltain ilmavoimat (USAF) suunnittelevat F-35A -hävittäjänsä IOC-valmiutta vasta 2016. Syynä viivästymiseen on laajemman asevalikoiman tarjoavan Block 3I -ohjelmistoversion valmistumisen odottelu sekä USAF:in laivueiden suurempi minimikonemäärä (12 kpl). Lisäksi USAF:in kannalta ulkomaankomennukset eivät ole niin olennaisia.

Yhdysvaltain laivaston (USN) tukialuskäyttöön optimoitu F-35C -versio taas vuorostaan odottelee vielä kehittyneempää Block 3F -ohjelmistoversiota ja tulee IOC-valmiuteen vasta vuoden 2018 jälkipuoliskolla tai vuoden 2019 alussa.

Kaiken kaikkiaan budjettinsa toistuvasti ja reippaasti ylittäneen ja aikataulustaan pahasti jääneen F-35 -kehitysohjelman kannalta IOC-valmiuden saavuttaminen on merkittävä saavutus.

F-35 -koneperheen ilmavoimien malli F-35A on vahva ehdokas Suomen Ilmavoimien Hornet-monitoimihävittäjien seuraajaksi 2020-luvulla.

 

Share This