HX Challengessa viimeisenä testattavana Boeing F/A-18E/F Super Hornet ja EA-18G Growler

Viimeistään 2030 poistuvan Ilmavoimien taktisten F/A-18C/D -hävittäjien suorituskyvyn korvaamiseen tähtäävän HX-hankinnan testaus- ja todennusosuus – Suomessa suoritettava HX Challenge on nyt viittä vaille valmis, kun vuorossa on tällä viikolla viimeinen testattava monitoimihävittäjäkandidaatti Boeing F/A-18E/F Super Hornet sekä siihen pohjautuva elektronisen sodankäynnin erikoiskone Boeing EA-18G Growler. Suomen Sotilas osallistui Ilmavoimien ja Boeingin mediatapahtumaan Satakunnan lennoston Pirkkalan lentotukikohdassa 19.02.2020.

Koska nyt testattavat monitoimihävittäjä ja siihen perustuva ELSO-kone ovat Ilmavoimien käyttämän F/A-18C/D -hävittäjän evoluutioita, niiden ottaminen palveluskäyttöön Ilmavoimissa olisi ainakin tyyppikoulutuksen ja huollon kannalta kaikkien vaivattominta muihin HX-kandidaatteihin verrattuna. Super Hornet -evoluutiossa on klassiseen Hornettiin verrattuna kehittyneemmät sensorit, suurempi asekuorma sekä pidempi toimintasäde ja toiminta-aika. Super Hornet -evoluutio on klassista Hornettia noin 20 prosenttia painavampi ja kookkaampi ulkomitoiltaan. Vanhasta Hornetista ei Super Hornettiin siirtynyt suoraan sellaisenaan muuta kuin eturunko.

Kaksi Boeing F/A-18E/F Super Hornet -hävittäjää ja EA-18G Growler ELSO-kone Tampere Pirkkalan lentotukikohdassa 19.2.2020

Boeing lennätti Suomeen testattavaksi yhden yksipaikkaisen F/A-18E (169742) ja yhden kaksipaikkaisen F/A-18F (169750) -hävittäjän sekä yhden EA-18G Growler (169219) ELSO -koneen. Kaikki koneet tulevat suoraan Boeingin tuotantolinjalta ja ne luovutetaan myöhemmin Yhdysvaltain laivastolle. Vaikka Super Hornet -hävittäjät ovat Block II -tuotantoerän varustuksessa, ne on osittain varusteltu uusimman Block III -tuotantoerän suorituskyvyillä, kuten uudella IRST (Infrared Search & Track) Block II -säiliöllä, jonka koelennot aloitettiin vasta viime vuoden lopulla.

Boeingin tarjoaa Ilmavoimille F/A-18E/F -hävittäjien uusinta Block III -tuotantoerää sekä EA-18 EA-18G Growler ELSO-koneen viimeisintä Block II -tuotantoerää.

Kaikki kolme konetta ylittivät Atlantin ongelmitta Omega Air Refueling Services -yrityksen DC-10-40 -ilmatankkauskoneen saattamina. Samalla ilmatankkauskone kuljetti Suomeen kaiken HX Challenge -tapahtuman vaatiman maalaitteiston ja henkilökunnan.

Omega Air Refueling Services -yrityksen DC-10-40 -ilmatankkauskone.

Super Hornet on Yhdysvaltain laivaston tukialuskäytössä korvannut kaikki muut kiinteäsiipiset etulinjan lentokoneet. Tyypillinen lentotukialuksen lennosto koostuu kolmesta Super Hornet -laivueesta (joista yksi lentää kaksipaikkaisilla koneilla) ja yhdestä Growler ELSO-laivueesta.

Super Hornet on palveluskäytössä Yhdysvaltain laivastossa sekä Australian ja Kuwaitin ilmavoimissa. Growleria operoivat Yhdysvaltain laivasto sekä Australian ilmavoimat. Super Hornetteja on valmistettu 1995 lähtien yli 600 konetta ja Growleria 2004 lähtien yli 150 konetta. Growler on tällä hetkellä maailman ainoa sarjatuotannossa oleva taktinen ELSO-kone.

Avainsanat: , , ,

Share This