HX-hävittäjäkandidaattien sotilaallinen suorituskyky nousee kohisten lähivuosina – esimerkkinä F-35A

Puolustusvoimien HX-hankeen tärkeimpänä pointtina on se, että vaikka eduskunta päätti aivan loppuvuodesta 2020 hankkeen 10 miljardin euron budjetista ja HX-valinta hankintapäätöksineen tehdään vuoden 2021 aikana, niin itse hankinnan kohteena ei ole HX-paketti vuosimallia 2021, vaan sen vasta 2025-2036 saataville tuleva kehitysversio ja sen korkeampi sotilaallinen suorituskyky.

Koska Suomi ei siis ole ostamassa ilmasodankäynnin tämän päivän ratkaisua, vaan 2020-luvun jälkipuoliskon ja 2030-luvun alkupuoliskon tulevaisuuden ratkaisua, niin eri HX-vaihtoehtoja pitää tarkastella niiden tulevan 2025-2036 sotilaallisen suorituskyvyn näkökannalta.

Tämä on mahdollista, koska kaikki HX-tarjokkaat ovat aktiivisia pitkän aikavälin tuotekehityshankkeita, joiden sotilaallisen suorituskyvyn kehitys on suunniteltu ja aikataulutettu useammaksi tulevaksi vuosikymmeneksi. Vuodenvaihteessa 2020-2021 julkisesti saatavilla olevien tietojen perusteella kaikkien HX-vaihtoehtojen Suomelle 2025-2036 tarjoama sotilaallinen suorituskyky tulee olemaan huomattavasti korkeampi ja laajempi kuin niiden “vuosimallien 2020”.

Aurinko laskee Australian ilmavoimien F-35A Lighting II -hävittäjän takana Luke Air Force Base -lentotukikohdassa, Arizonassa yhdysvalloissa kesäkuussa 2018 (U.S. Air Force photo by Staff Sgt. Jensen Stidham)

Viimeksi uutisoimme, että eurooppalaisesta monikansallisesta HX-kandidaatti Eurofighter Typhoonista Suomelle tullaan mitä todennäköisemmin tarjoamaan Saksan marraskuussa 2020 tilamaa, uunituoretta 2020-2025 kehitettävää ja 2025 alkaen toimitettavaa suorituskykyisempää Tranche 4 -kehitysversiota Iso-Britannian syyskuussa 2020 tilaamalla, kaikkien suorituskykyisimmällä CAPTOR-E ECRS Mk 2 AESA-tutkalla.

Tällä kertaa tarkasteltavana on amerikkalaisen HX-kandidaatin Lockheed Martinin F-35A Lightning II -häivemonitoimihävittäjän sotilaallisen suorituskyvyn kehitys lähitulevaisuudessa 2020-2025, mistä tulikin sopivasti saataville uutta tietoa joulukuussa 2020.

Amerikkalainen sotilaallisen suorituskyvyn parantamisen logiikka

Koska Yhdysvaltain asevoimien budjetin ja siihen liittyvien hankintojen yksityiskohtainen suunnitteluhorisontti on viisi vuotta, F-35A-monitoimihävittäjä kehityksestä 2020-2025 on saatavissa varsin yksityiskohtaista tietoa. Toisaalta F-35-hävittäjäperheen valmistajalla Lockheed Martinilla alihankkijoineen ja hävittäjäprojektista vastaavalla F-35 Joint Program Office (JPO) -viranomaisella, kuten myös F-35:n kolmen tukeutumisympäristöversion pääkäyttäjillä Yhdysvaltain puolustushaaroilla – ilmavoimilla (USAF), merivoimilla (USN) ja merijalkaväellä (USMC) – on omat pidemmän aikavälin suunnitelmansa, jotka ovat vain osittain julkisia.

F-35:n Pratt & Whitney F135 -moottoriin tulee kaksi suorituskykypäivitystä ennen vuotta 2025.

Kolmantena vaikuttavana tekijänä on se, että koska F-35-hävittäjäperhe ei ole vielä saavuttanut täyden operatiivisen valmiuden ja täysimittaisen sarjatuotannon virstapylvästä, niin amerikkalaisesta lainsäädännöstä johtuen niiden hankinnoista Yhdysvaltojen puolustushaaroille ei voida solmia monivuotisia sopimuksia, vaan sitovat tilaukset solmintaan vain vuodeksi kerrallaan vuosittaisen puolustusbudjetin pohjalta.

Tämän kaiken lopputuloksena on se, että F-35A-monitoimihävittäjän sotilaallisen suorituskyvyn kehityksestä 2020-2030 on paljon julkista tietoa, joka luotettavuudeltaan vaihtelee “lähes pomminvarmasta” “todennäköiseen”. Yksityiskohtaisinta ja luotettavinta tietoa on saatavilla F-35-hävittäjäperheen kehityksestä 2020-2025, koska sen rahoituksesta on jo päätetty.

Luottamuksellisuuden lisäksi suurin pidemmän aikavälin epävarmuustekijä on se, miten USAF tulee painottamaan tulevaisuudessa panostustaan “neljä ja risat” -sukupolven (esim. F-15EX), viidennen sukupolven F-35A ja tulevan sukupolven NGAD -hävittäjäkaluston sekä niitä täydentävän miehittämättömän sotilasilmailun ekosysteemin (esim. Skyborg UCAV -ohjelman) vaihtoehtojen välillä. Varmaa on kuitenkin se, että USAF käyttää ja jatkokehittää F-35A-monitoimihävittäjiään vähintään 2060 asti.

Sotilaallisesti suorituskykyisempi F-35 vuoteen 2025 mennessä

F-35A Lightning II -hävittäjän Block 4 -päivityksen elementit.

Amerikkalainen Defense Security Cooperation Agency (DSCA) -viranomaisen 9.10.2020 julkaiseman Lockheed Martinin F-35A HX-tarjoukseen liittyvän vientilupailmoituksen aseistusvalikoiman perusteella (ennen kaikkea GBU-53/B Stormbreaker (Small Diameter Bomb (SDB) II) -liitotäsmäpommien, katso tarkemmin Suomen Sotilas 01/2021) Suomelle tullaan tarjoamaan F-35A-monitoimihävittäjän vasta kehitteillä olevaa Block 4 -kehitysversiota, jolla on koneen nykyistä vm. 2018 Block 3F -kehitysversiota huomattavasti korkeampi sotilaallinen suorituskyky.

Ennen 2025 saataville tuleva, 15,5 miljardin dollarin kehityskustannusten F-35 Block 4 -kehitysversio perustuu ennen kaikkea koneen IT-resurssien 2023 valmistuvaan Tech Refresh 3 (TR-3) -laitteistopäivitykseen neljä kertaa tehokkaampine prosessoreineen, laajennettuine muisteineen ja ohjaamon panoraamanäyttöineen ja sitä hyödyntävään, koko koneen toimintaa ohjaavan sulautetun reaalialaisen ohjelmiston uuteen Block 4.3 -versioon, jonka myötä koneen nykyiset ja tulevat alijärjestelmät saavat uusia suorituskykyjä.

Itse lentorungossa parannetaan etupäässä sähköntuotanto- ja jäähdytysalijärjestelmiä tehokkaampia sensoreita varten, lisätään mahdollisuus käyttää toimintasädettä merkittävästi kasvattavia ulkoisia konformaalisia lisäpolttoainesäiliöitä, jotka eivät heikennä koneen aerodynamiikka ja häiveominaisuuksia sekä sisäisten asekuilujen uusi Sidekick-järjestelmä, joka nostaa koneen tutkahakuisten keskimatkan AIM-120 AMRAAM -ilmataisteluohjusten asekuorman nykyisestä neljästä kuuteen. Samalla aikavälillä F-35:n Pratt & Whitney F135 -moottoriin tulee kaksi suorituskykypäivitystä.

F-35A Lightning II -hävittäjä laukaisee AIM-120 AMRAAM -ilmataisteluohjuksen sisäisestä asesäilöstään.

Samalla F-35:n puutteelliseksi osoittautunut ALIS -ylläpito- ja huoltologistiikkajärjestelmä vaihtuu toimivammaksi ODIN -järjestelmäksi ja koko koneen toimintaa ohjaavan reaaliaikaisen sulautetun ohjelmiston kehittäminen siirtyminen nopeampiin ketteriin menetelmiin saadaan vietyä loppuun, minkä johdosta uusia ohjelmistoversioita uusine suorituskykyineen voidaan jatkossa toimittaa F-35:n käyttäjille aiempien useampien vuosien sijaan vain muutaman kuukauden välein. Tämän myötä F-35-monitoimihävittäjien käyttöasteen pitäisi parantua ja sotilaallisen suorituskyvyn kasvun nopeutua.

Tällä kaikella saavutetaan korkeampi sotilaallinen suorituskyky havainnointikykyisempien sensorien, tehokkaamman ja monipuolisemman datafuusion antaman kattavamman ja tarkemman tilannekuvan, verkostopohjaisen sodankäynnin vaatimien kehittyneempien viesti- ja dataliikennekykyjen, monipuolisempien ELSO-kykyjen sekä laajemman ja modernimman aseistusvalikoiman avulla.

Vaikka mikään Suomelle 2025-2036 toimitettavista HX-paketin vaihtoehdoista ei ole vielä olemassa eikä lentänyt juuri siinä muodossa jossa se tulisi Ilmavoimien käyttöön 2025 alkaen, Suomen Sotilas seuraa tarkasti kaikkien HX-vaihtoehtojen kehitystä ja raportoi siitä lukijoilleen yksityiskohtaisesti, objektiivisesti, suomeksi ja kansantajuisesti lehtemme tulevissa numeroissa. Jos haluat pysyä ajan tasalla, tilaa Suomen Sotilas: www.suomensotilas.fi/tilaa/

Suomen Sotilas -lehden irtonumeroita voi ostaa myös digitaalisina versioina verkkokaupastamme: www.suomensotilas.fi/verkkokauppa

Sotilas- ja ilmailualan asiantuntijamedian maailmaan laajimpiin lukeutuva Suomen Sotilaan 34-sivuinen F-35-tietopaketti antaa yksiselitteisen vastauksen siihen, onko F-35A hyvä HX-vaihtoehto vai eikö ole ja minkä takia. Lockheed Martin on ostanut kyseisen artikkelikokonaisuuden omaan käyttöönsä. Voit ladata F-35 Lightning II -erikoisnumeron tästä linkistä: www.suomensotilas.fi/wp-content/uploads/2020/09/F-35-Reprint-3.0-A3.pdf

GBU-53/B Stormbreaker -liitotäsmäpommi havainnekuvassa

Avainsanat: , ,

Share This