Ilmavoimien ensimmäinen MiG-21BIS romutettiin.

Suomen ilmavoimien ensimmäinen MiG-21BIS -hävittäjä romutettiin säilytystilan puutteen vuoksi Suomen ilmailumuseon pihalta. Kone oli jo varsin huonokuntoinen.

MG-111 oli ensimmäinen Suomeen saapunut MIG-21BIS. Se saapui Suomeen 21.9.1978.

Neuvostoliittolainen konetyyppi otettiin käyttöön 1959 (MiG-21F) ja sen tuotanto jatkui aina vuoteen 1985 (MiG-21BIS). MiG-21 oli laajasti käytössä Varsovan liiton perushävittäjänä. Suomi oli ainoa ns. länsimaa, joka käytti konetyyppiä kylmän sodan aikana. Konetyyppi on edelleen käytössä useissa kehitysmaissa Afrikan eri valtioista Pohjois-Koreaan.

MiG-21 eri versioineen oli käytössä Suomen ilmavoimilla vuoteen 1993. Konetyypin elinkaaren aikana niitä tuhoutui käytössä kuusi kappaletta. Museoituja koneita on varsin runsaasti vielä eri puolilla Suomea.

MiG-21BIS -hävittäjän tekniset tiedot:

  • Kärkiväli: 7,15 m
  • Pituus: 15,5 m
  • Tyhjäpaino: 5 843 kg
  • Suurin lentopaino: 9 914 kg
  • Suurin kuormituskerroin: +8,5 G
  • Lentomatka: 1 225 km ilman lisätankkeja
  • Suurin nopeus korkealla on 2,05 Mach ja matalalla 1 300 km/h.
    (ainoa Suomen ilmavoimien käytössä ollut kone, joka kykeni kaksinkertaiseen äänennopeuteen).

Aseistus:

  • yksi 23 mm GSh-23L-tykki, jolle on 250 ammusta
  • neljä siipiin ripustettavaa R-3S-, R-13M- tai R-60-infrapunaohjusta tai R-3R-tutkaohjusta
  • kaksi UB-32A- ja kaksi UB-16-57-rakettikasettia, joissa kussakin 32 ja 16 S-5M- tai S-5K-rakettia, yhteensä 96 rakettia

Lähde ja kuva: http://www.ilmailumuseot.fi/uutiset.html?62806

Avainsanat: , , , ,

Share This