Kaksi vai neljä kiloa – sukellusveneitä

Viimeaikaiset havainnot venäläisistä sukellusveneistä Itämerellä ovat kiinnittäneet monen huomion. Venäjän Itämerenlaivastoon kuuluvien sukellusveneiden määrä ei ole viime vuosina lisääntynyt, joten kyse on jostain muusta.

Osa aivan viime päivien havainnoista lienee seurausta niin Itä-Ukrainan tilanteesta kuin Suomen parhaillaan isännöimästä monikansallisesta Northern Coasts 2014 –harjoituksesta. On kuitenkin mahdollista, jopa todennäköistä, että lisääntyneet havainnot heijastelevat myös Venäjän telakkateollisuuden toimintaa Suomen lähialueilla.

Neuvostoliiton aikana sukellusveneitä rakennettiin useilla eri telakoilla niin lännessä, pohjoisessa kuin idässä. Venäjän laivanrakennuksen uudelleenjärjestelyjen seurauksena uusien dieselsähköisten sukellusveneiden rakentaminen on kuitenkin keskitetty käytännössä kokonaan Pietarissa sijaitsevalle Amiraliteetin laivanrakennustelakalle. Esimerkiksi Vienanmeren rannalla sijaitsevalla Severodvinskin (Северодви́нск) telakalla rakennettiin viimeiset dieselsähköiset sukellusveneet kymmenen vuotta sitten.

Kilo_class_SS

Projekti 877 (Kilo) -luokan sukellusveneen siluetti. Kuva Mike1979 Russia, Wikimedia Commons.

Tällä hetkellä Pietarin telakoilla rakennetaan kahta erillistä kuuden aluksen sarjaa 636-luokan dieselsähköisiä sukellusveneitä. Tämä 1980-luvun Kilo-luokasta (”Projekti 877”) edelleen kehitetty sukellusvenetyyppi tunnetaan lännessä nimellä ”improved Kilo class” ja Venäjällä nimellä ”Varšavjanka” (Варшавянка), eli Varsovatar. Toista näistä alussarjoista valmistetaan Venäjän Mustanmeren laivastolle (”Projekti 636.3”) ja toista Vietnamin laivastolle (”Projekti 636MV”). Molemmista sarjoista on juuri laskettu vesille niiden kolmannet veneet.

Sukellusveneiden rakentamiseen liittyy aina myös merkittävä määrä erilaisia koe- ja vastaanottopurjehduksia, mikä ei oikeastaan voi olla näkymättä ahtaalla Suomenlahdella. Osa purjehduksista selittynee myös sillä, Pietarissa koulutetaan tällä hetkellä niin Venäjän laivaston kuin ulkomaiden sukellusvenemiehistöjä.

Venäjän Mustanmeren laivastolle tarkoitettu uusin 636.3-luokan alus, Staryi Oskol (Ста́рый Оско́л), laskettiin Pietarissa vesille vain kaksi viikkoa sitten, ja se odottaa nyt lopullista varustelua sekä koeajosarjan alkamista. Myös jo aiemmin kesäkuun lopulla vesille lasketun, Donin Rostov (Ростов-на-Дону) -nimen saaneen sukellusveneen varustelu ja koeajosarjat ovat vielä kesken. Vietnamille rakennettava kolmas 636MV-luokan sukellusvene lopetti puolestaan juuri kolme viikkoa kestäneen purjehduksen Suomenlahdella, minkä aikana suoritettiin niin koesukelluksia kuin koulutettiin aluksen tulevaa miehistöä. Alus on nyt palannut lopullista varustelua varten Pietariin telakalle, ja se on tarkoitus luovuttaa Vietnamin laivastolle vielä loppuvuoden aikana.

Jutun pääkuva: Kilo-luokan sukellusvene B-402 “Vologda”, kuvattuna Venäjän Laivaston päivänä Polijarnyin vuonossa. Kuva: jon218 – Panoramio.com, Wikimedia Commons

Teksti: Arto Pulkki

Avainsanat: , , , ,

Share This