Lähde mukaan SUOMEN SOTILAAN LUKIJAMATKALLE 16.-18.6.2017

PANSSARINTUHOAJAT 1944

Suomen Sotilaan ensi kesän lukijamatkalle voi nyt ilmoittautua!

Suomen Sotilaan lukijamatka järjestetään 16.-18.6.2017 ensi kesänä

Suomalainen, taistelujen karaisema ja omiin voimiinsa luottava panssaritorjuntamies.

Suomalainen, taistelujen karaisema ja omiin voimiinsa luottava panssaritorjuntamies.

Suomen Sotilaan toimituksen upseeripartio aloitti erikoistoimittaja, kapteeni Kari Kuuselan johdolla ensi kesän matkan tiedustelun lokakuun ensimmäisellä viikolla Karjalan kannaksella. Matkan teemana on panssarintorjunta kesällä 1944.

Selvitämme miten punapanssarit pysäytettiin kesällä 1944 Kannaksella? Ketkä sen tekivät ja miksi hyökkäys pysähtyi? Missä uusia lähitorjunta-aseita ja 75 mm:n panssarintorjuntatykkejä käytettiin ensimmäisen kerran? Mikä oli tykistön ja ilma-aseen rooli?

Suomen Sotilaan upseeripartio liikkui lokakuun alussa kolmen päivän ajan Karjalan kannaksella pääasiallisena tarkoituksenaan tiedustella ensi vuoden kesäkuussa toteutettavalle lukijamatkalle uusia tutustumiskohteita. Kansallisarkistossa tehtyjen pohjatöiden perusteella käydään maastossa katsomassa soveltuvatko ensi vuoden teemaan ”Panssarintuhoajat 1944” etukäteen kaavaillut paikat myös käytännössä bussilastillisen tutustumisen kohteiksi.

SIIRANMÄKI UHATTUNA!

Heti paikallisiin kontakteihin otetun yhteydenoton perusteella tuli selväksi, että kesän 1944 sotahistorian eräs maineen paikka Siiranmäki on suuressa vaarassa. Eräs rakennusfirma on ostanut hieman epätarkkojen tietojen mukaan kyseisen mäen ja aikoo kaivaa sen pois teiden pohjaksi. Uutinen on hälyttävä, koska tämä maansiirtotyö hävittäisi Suomessa kovassa maineessa olevan JR 7:n taistelupaikan, jossa se 13.-15.6.1944 torjui Puna-armeijan ylivoimaisen hyökkäyksen ja vetäytyi VT-linjalta vasta linjan murruttua muualta. Täältä löysimme myös paikan, jossa suomalaiset käyttivät ensimmäisen kerran uusia saksalaisia panssarikauhuja. Nämä paikat saattavat olla nähtävissä viimeisen kerran ensi kesänä.

Partio oli valmistautunut etsimään Siiranmäestä panssarintorjuntatykkien asemia perusteellisen pohjatyön perusteella. Asemia löytyi huonosti, mutta asiaan palataan vielä uuden tiedustelumatkan ja viimeistään ensi kesän retken yhteydessä. Lähde mukaan! Perusteelliseen pohjatyöhön kuuluu myös hyvin karttojen laadinta. Kartat olivat aiheuttaa partiollemme hieman ongelmia paluumatkalla valtakunnan rajalla.

Partio oli valmistautunut etsimään Siiranmäestä panssarintorjuntatykkien asemia perusteellisen pohjatyön perusteella. Asemia löytyi huonosti, mutta asiaan palataan vielä uuden tiedustelumatkan ja viimeistään ensi kesän retken yhteydessä. Lähde mukaan! Perusteelliseen pohjatyöhön kuuluu myös hyvin karttojen laadinta. Kartat olivat aiheuttaa partiollemme hieman ongelmia paluumatkalla valtakunnan rajalla.

Uutinen  on hyvin hälyttävä ja hanke on erittäin ikävä, se hävittäisi yhden kesän 1944 taisteluiden ikonisen paikan käytännössä kokonaan. Lehden kontaktit Kannaksella kertovat, että vastarinta myös Puna-armeijan merkittävän taistelupaikan hävittämisen estämiseksi on jo käynnistynyt. Paikalliset venäläiset sotahistorian harrastajat ovat tehneet lujasti töitä vaikuttaakseen Leningradin oblastin hallintoon sotamuistojen suojelemiseksi.

Lehti seuraa tilannetta. Myös Ihantalan aukean ja mäen osalta on muutoksia tapahtumassa, aukealle ollaan vuokraamassa useampia datsan paikkoja, mikä saattaa vaikuttaa jopa muistomerkille pääsyyn.

Panssaritorjuntatykki toiminnassa.

Panssaritorjuntatykki toiminnassa. Alkuperäinen Sa-kuvan teksti. Saksalainen 75-millin panssarintorjuntatykki PAK 40 näytteli merkittävää osaa kun puna-armeijan panssarien vyöry pysäytettiin Kannaksella 1944. Lisää asiantuntevasti tästäkin aseesta paikoilla, jossa sitä käytettiin Suomen Sotilaan matkalla.

Panssarikauhua kokeillaan maastossa. (JR 56). Alkuperäinen kuvateksti Sa-kuvassa. Suomen Sotilas löysi Siiranmäestä paikan jossa suomalaiset käyttivät panssarikauhua ensimmäisen kerran. Tulosta syntyi! Lähde mukaan matkalle ja kuule lisää paikan päällä.

Panssarikauhua kokeillaan maastossa. (JR 56). Alkuperäinen kuvateksti Sa-kuvassa. Suomen Sotilas löysi Siiranmäestä paikan jossa suomalaiset käyttivät panssarikauhua ensimmäisen kerran. Tulosta syntyi! Lähde mukaan matkalle ja kuule lisää paikan päällä.

img_0761

Upseeripartion johtaja kapteeni Kari Kuusela ja räjäytetty betonilaite Siiranmäellä. Neuvostojoukot tuhosivat yleensä suomalaisten kantalinnoitteet hyvin pian sen jälkeen kun olivat saaneet ne haltuunsa, estääkseen vastustajaa mahdollisen vastahyökkäyksen myötä ottamasta haltuunsa uudelleen linnoituslaitteita. Panssariesteet oli monin paikoin tehty kannaksella betonista, koska kivistä oli pula. Kiviä oli siirrelty jopa kaukaa selustasta salpalinjasta, nykyrajan Suomen puolelta. Nyt on vaarana että sekä mäki että muistomerkki ja ainakin osa puolustuslaitteista häviää venäläisten sorakeisarien bisneksiin.

img_0776

Kari Kuusela ja panssariestettä Siiranmäellä

KUUTERSELÄSTÄ IHANTALAAN

Siiranmäen lisäksi Kuuselan partio tiedusteli paikkoja Joutselässä, Polviselässä, Vammelsuussa ja Kuuterselässä. Kesäkuun 16.-18. päivänä 2017 tehtävän lukijamatkan teemana on panssarintorjunta. Pääosissa ovat Panssarinyrkki, Panssarikauhu ja ainoa tehokas panssarintorjuntatykki 75 K 40 ja niiden rohkeat käyttäjät. Kerromme myös tykistön ja ilma-aseen roolista panssarintorjunnassa.

Kuusela Kuuterselässä lokakuussa 2016. Tällä paikalla näkyy kuvassa eräs ensi kesäkuun teemaan liittyvä 75 K 40:n tuliasema, josta käsin tuhottiin 12.6.1944 kuusi Puna-armeijan panssaria. Suomen Sotilaan lukijamatkalaiset tutustuivat näihin asemiin viimekesän matkalla. Nyt näemme myös taistelunäytöksen jota viime kesän matkaan ei kuulunut. Venäläiset harrastajat ovat entisöineet VT-linjalla olevan aseman asialliseen kuntoon ja mainioksi esimerkiksi ohjesäännönmukaisesta tuliasemasta.

Kuusela Kuuterselässä lokakuussa 2016. Tällä paikalla näkyy kuvassa eräs ensi kesäkuun teemaan liittyvä 75 K 40:n tuliasema, josta käsin tuhottiin 12.6.1944 kuusi Puna-armeijan panssaria. Suomen Sotilaan lukijamatkalaiset tutustuivat näihin asemiin viimekesän matkalla. Nyt näemme myös taistelunäytöksen jota viime kesän matkaan ei kuulunut. Venäläiset harrastajat ovat entisöineet VT-linjalla olevan aseman asialliseen kuntoon ja mainioksi esimerkiksi ohjesäännönmukaisesta tuliasemasta.

Löysimme lokakuun alun tutkimusmatkalla uusia, nykypolville ennennäkemättömiä paikkoja. Joutselästäkin etsimme PAK 40 (75 K 40) tykkien asemia. Näistä ei jälkiä löydetty, mutta oikeissa paikoissa käytiin koska käytettävissä oli asemissa olleen 8. Tykkikomppanian päällikön tekemät mainiot peitepiirrokset 1930-luvun 1:20000 -mittakaavaiseen karttaan. Tämä lähtökohtana ja tämän päivän gps-laitteet apuna oikeat paikat kyllä löytyivät ja näyttivät olevan taktisesti oikein valitut.

– Tukikohtaa pidimme Viipurissa aivan kuten kesän matkallakin tulemme tekemään, Kari Kuusela raportoi matkan päältä toimituksellemme ja jatkoi: ”Suunta aamusta on Antreaan ja Kuukauppiin teemalla ”Aamu Heinjoen tiellä” eli tähtäimessä on käydä paikalle, jossa kahdeksanteen tykkikomppaniaan kuulunut Kauko Tuomala tuhosi kahdeksan panssaria ja pari rynnäkkötykkiä.”

Panssaritykin ampuja, korpraali Veikko Leppäkoski on tuhonnut 6 panssarivaunua (3 ""Klimiä"" ja 3 ""Sotkaa"" (T 34) Kuuterselän taistelussa 12.6.1944.

Panssaritykin ampuja, korpraali Veikko Leppäkoski on tuhonnut 6 panssarivaunua (3 ””Klimiä”” ja 3 ””Sotkaa”” (T 34) Kuuterselän taistelussa 12.6.1944, kertoi alkuperäinen kuvateksti kesällä 1944. Ensi kesänä tutustumme Kuuterselässä tämänkin tapahtuman paikkoihin.

LÄHDE MUKAAN!

Kuusela tapasi Kuuterselässä VT-linjalla asemaa entisöivän harrastajan Sergein. Asemaa kunnostetaan tietysti lapiolla, mutta kuvaan sattui toisenlainen työkalu.

Kuusela tapasi Kuuterselässä VT-linjalla asemaa entisöivän harrastajan Sergein. Asemaa kunnostetaan tietysti lapiolla, mutta kuvaan sattui toisenlainen työkalu.

Lähde mukaan Suomen Sotilaan ainutlaatuiselle ja asiantuntevalle matkalle sotahistoriaan. Tutustumme maastossa paikan päällä kohtalonhetkien isoon kuvaan ja yksittäisten panssarintorjujien tekoihin! Matkalla näemme elävöitettyä sotahistoriaa maastossa ja paljon muuta ennennäkemätöntä ja sellaista jota ei pian enää ole nähtävissä.

Matka järjestetään viikkoa ennen juhannusta 16.-18.6.2017 (pe-su).

Käymme Joutselässä katsomassa paikkaa, jossa ainoat tehokkaat panssarintorjuntatykkimme 75 K 40:t ottivat ensi kertaa yhteen Puna-armeijan panssareiden kanssa. Siiranmäessä käymme paikalla, jossa Panssarikauhua käytettiin ensi kerran tehokkaasti. Siellä sotamies, Mannerheim-ristin ritari Eero Seppänen tuhosi yhdessä päivässä kauhullaan kuusi panssaria. Käymme Kuuterselässä, jossa korpraali Veikko Leppäkoski tuhosi 75 K 40:llään puolessa tunnissa kuusi panssarivaunua, mutta ei voinut estää VT-linjan murtumista juuri samalla paikalla. Revonkylässä käymme paikalla, jossa alikersantti Kauko Tuomala tuhosi 75 K 40:llä kahdeksan panssarivaunua ja kaksi rynnäkkötykki kaatuen tykilleen. Tämä ”Aamu Heinjoen tiellä” Mauri Sariolaa siteerataksemme toi hänelle Mannerheim-ristin.

Kolmen päivän retkellä käymme Viipuriin tukeutuen myös muilla sotahistoriallisesti kiinnostavilla paikoilla, tutustumme Viipurissa uusittuun sotamuseoon Keskuskasarmeilla ja seuraamme VT-linjan murtumista esittävää taistelunäytöstä.

img_0535

Lukijamatkalla näemme Kuuterselässä hienon ja näyttävän taistelunäytöksen, jossa venäläiset sotahistorian elävöittäjät jäljittelevät Kuuterselän murtumista kesällä 1944 paikalla jossa se tapahtui. Kuvat tässä viime kesän näytöksestä johon tiedustelupartiomme tutustui kesällä 2016.

Lukijamatkalla näemme Kuuterselässä hienon ja näyttävän taistelunäytöksen, jossa venäläiset sotahistorian elävöittäjät jäljittelevät Kuuterselän murtumista kesällä 1944 paikalla jossa se tapahtui. Kuvat tässä viime kesän näytöksestä johon tiedustelupartiomme tutustui kesällä 2016.

Matkanjohtajana ja asiantuntijaoppaana Göran Lindgren, panssarintorjunnan asiantuntijaoppaana lehtemme erikoistoimittaja Kari Kuusela.

Hinta 496 € jaetussa 2  hengen huoneessa, mikäli osallistujia on vähintään 30.

Yhden hengen huoneen lisämaksu on  45 €/koko ajalta. Venäjän vuosiviisumin jo omaaville on alennus matkan hinnasta 76 €. Pidätämme oikeuden hinnan ja matkaohjelman muutoksiin.

Matkan hintaan sisältyy kaksi yöpymistä, aamiaiset ja yksi illallinen Hotelli Viipurissa, yhdet retkikahvit, yksi kevyt kenttälounas, lounas Traktir Na  Rzevskom -ravintolassa, Venäjän ryhmäviisumi, rekisteröintimaksu hotellissa, sisäänpääsy sotamuseoon Viipurin Keskuskasarmeilla, matkanjohtajan ja asiantuntijaoppaiden palvelut sekä ohjelman mukaiset kuljetukset Vihdin Liikenteen turistibussilla. Matkan hintaan ei sisälly laskutuslisää 5 €/lasku, henkilökohtaista matkavakuutusta eikä alkoholijuomia aterioilla. Sovellamme Vihdin Liikenne Oy:n erityisehtoja matkan peruuntumistilanteissa.

Vastuullinen matkanjärjestäjä Vihdin Liikenne Oy VL-Matkat, rekisteritunnus 4074/00/Mj Mv

Sitovat ilmoittautumiset matkalle 5.5.2017 mennessä:

Vihdin Liikenne Oy VL-Matkat

Albertinkatu 22-24 A 2

00120 Helsinki

Puhelimitse numeroon 09-444 774 tai sähköpostitse osoitteella myynti@vihdinliikenne.fi

TOIMI NOPEASTI! MATKALLE ON RAJALLINEN MÄÄRÄ PAIKKOJA JA SE MYYDÄÄN NOPEASTI LOPPUUN!

Panssari on torjuttu! "Kuuden tuuman (152 mm) rynnäkkötykki on kohdannut matkansa pään ""panssarinyrkin"" iskusta. Pystyssä olevan kansiluukun alapuolella olevassa sivupanssarissa näkyy ""nyrkin"" sisäänmenoreikä," kertoo alkuperäinen kuvateksti Sa-kuvassa. Lähde mukaan matkaamme katsomaan miten punapanssarit pysäytettiin!

Panssari on torjuttu!
”Kuuden tuuman (152 mm) rynnäkkötykki on kohdannut matkansa pään ”panssarinyrkin” iskusta. Pystyssä olevan kansiluukun alapuolella olevassa sivupanssarissa näkyy ”nyrkin” sisäänmenoreikä,” kertoo alkuperäinen kuvateksti Sa-kuvassa. Lähde mukaan matkaamme katsomaan miten punapanssarit pysäytettiin!

 

Avainsanat: , , , ,

Share This