Lockheed Martin F-35A Lightning II – tulevaisuuden hävittäjä Suomelle?

Viidestä HX-kandidaatista eniten mediassa esillä ollut amerikkalainen Lockheed Martin F-35A Lightning II -häivemonitoimihävittäjä on ristiriitaisen mediakuvan mukaan joko ylivoimainen HX-vaihtoehto tai kokoelma puutteita ja lastentauteja. Vaikka on täysin luonnollista, että 1.500 miljardin dollarin arvoinen maailman kallein yksittäinen aseohjelma saa sekä ruusuja että risuja, niin eihän yksi ja sama hävittäjäkone voi olla samalla sekä hyvä että huono?

Ratkaisu tähän valtamedian luomaan arvoitukseen löytyy 4.9.2020 ilmestyvästä Suomen Sotilas -lehden numerosta 4/2020, jossa F-35-hävittäjäohjelman kehityskaari, nykytilanne ja tulevaisuus käydään yksityiskohtaisesti läpi.

Sotilas- ja ilmailualan asiantuntijamedian maailmaan laajimpiin lukeutuva Suomen Sotilaan 34-sivuinen F-35-tietopaketti antaa yksiselitteisen vastauksen siihen, onko F-35A hyvä HX-vaihtoehto vai eikö ole ja minkä takia.

Alla ovat tuoreimmat tiedot F-35A-monitoimihävittäjästä, jotka on saatu valmistajalta 29.-30.8.2020 pidettävän Suomen Ilmailuliiton päälentonäytöksen Kauhava Air Show 2020 -tapahtuman yhteydessä.

Lockheed Martin F-35A Lightning II Pirkkalan lentotukikohdassa alkuvuodesta 2020

Kohti 2030-lukua

Koska 1996 alkanut F-35-kehitysohjelma on vasta nyt edennyt täyden operatiivisen valmiuden kynnykselle amerikkalaisten pääkäyttäjien joukossa ja yli 555 asiakkaalle toimitetulla F-35-monitoimihävittäjällä toimitaan jo yhdeksässä tilaajavaltiossa ja lennetty jo 309 000 tuntia, F-35-ohjelma on jättänyt taakseen 2000- ja 2010-lukujen vastoinkäymiset viivästyksineen ja on kovassa loppukirissä kohti maaliviivaa eli täyttä operatiivista valmiutta ja täysimittaista sarjatuotantoa.

Samalla yhdeksässä valtiossa 1 115 koulutetun lentäjän ja 9 400 maahenkilöstön voimin kertyvä F-35-käyttökokemus jalostuu uusiksi toimintatavoiksi ja taktiikoiksi, jotka ovat nekin tärkeä osa HX-toimituskokonaisuutta.

Mutta miten F-35-ohjelma tulee kehittymään ensi vuosikymmenellä?

Kahden kerroksen väkeä

F-35A:n ohjaamonäkymä

F-35A-hävittäjätoimitusten myötä Yhdysvaltain ilmavoimien sotilaallinen suorituskyky on tavallaan jakautunut kahtia: raskaista F-22A Raptor ja kevyistä F-35A Lightning II -häivemonitoimihävittäjistä sekä B-2A Spirit -häivepommikoneista koostuvaan suorituskykyisempään “häiveosaan” sekä edellisten sukupolvien kevyistä F-16 ja raskaista F-15 -monitoimihävittäjistä sekä B-52H Stratofortress ja B-1B Lancer -pommikoneista koostuvaan vähemmän suorituskykyisempään, mutta toistaiseksi runsaslukuisempaan “perinteiseen osaan”.

Koska F-22A -hävittäjien valmistus on päättynyt, ainoa keino ilmavoimien “häiveosan” suorituskyvyn nostamiseen on F-35A-kaluston suorituskyvyn jatkokehittäminen aina siihen saakka, kun 2040-luvulla käyttöön tulee kuudennen sukupolven PCA-hävittäjäkalustoa.

Tämän takia Yhdysvaltain ilmavoimien suorituskyky on 20 seuraavan vuoden ajan F-35A-kaluston jatkokehityksen varassa. Itse asiassa Yhdysvaltain koko asevoimien tulevaisuuden kannalta F-35-ohjelman jatkokehitys on eräs kaikkien kriittisimmistä hankkeista.

Useampia kehityspolkuja

Tämän takia F-35-ohjelman Block 4 -suorituskykypäivityksen nopeuttamiseksi se on jaettu neljään osaan eli Block 4.1, 4.2, 4.3 ja 4.4 -osapäivityksiin ja siirrytty ohjelmistokehityksessä ketteriin menetelmiin. Merkittävin suorituskykyloikka tulee olemaan 2023 valmistuva Block 4.3 -päivitys, johon sisältyy myös Tech Refresh 3 (TR-3) -laitteistopäivitys tehokkaampine prosessoreineen, laajennettuine muisteineen ja ohjaamon panoraamanäyttöineen. Tällä kaikella päästään monipuolisempaan ja tarkempaan tilannekuvaan, monipuolisempaan ELSO-kykyyn sekä laajempaan ja modernimpaan aseistusvalikoimaan. Osana Block 4 -päivitystä tulee olemaan sisäisten asekuilujen Sidekick-järjestelmä, joka nostaa koneen tutkahakuisten keskimatkan AIM-120 AMRAAM -ilmataisteluohjusten asekuorman neljästä kuuteen.

Alun perin Israelin ilmavoimien tarpeisiin ovat kehitteillä toimintasädettä merkittävästi kasvattavat ulkoiset konformaaliset (koneen muotoilua noudattavat) lisäpolttoainesäiliöt, jotka eivät heikennä F-35:n häiveominaisuuksia.

F-35:lle kehitetään myös uutta adaptiivista Pratt & Whitney X-101 -ohivirtaussuihkumoottoria AETP-ohjelman puitteissa, jonka tavoitteena ovat 25% alhaisempi polttoainekulutus sekä 10% enemmän työntövoimaa.

Muita kehityspolkuja ovat F-35:n mahdollisuuksien laajentaminen sen johtaessa miehittämättömiä ilma-aluksia ja toimiessa niiden kanssa yhdessä muodostelmassa esimerkiksi Skyborg UCAV -ohjelman puitteissa.

F-35A:n asekuormavaihtoehdot

F-22A Raptorin tasolle ja jopa sen yli?

Vaikka F-35-hävittäjä jää nopeudessa, liikehtimiskyvyssä ja supercruising-kyvyssä jälkeen isoveljelleen F-22A Raptorille, sen muun suorituskyvyn jatkokehittäminen on edullisempaa, perustellumpaa ja potentiaalisempaa, koska se tulee olemaan tuotannossa ainakin 2040-luvulle saakka, käytössä ainakin 2070 asti ja sillä on globaalit vientimarkkinat. Tästä johtuen F-35-hävittäjän sotilaallinen kokonaissuorituskyky tulee tulevaisuudessa mitä todennäköisemmin jopa ylittämään maailman toistaiseksi suorituskykyisimmän monitoimihävittäjän F-22A Raptorin tason.

F-35A -hävittäjälle on tarjolla laaja asevalikoima

Avainsanat: , ,

Share This