Mitä on jäljellä VT-linjasta Kivennavalla?

Upseeripartio kävi katsomassa mitä VT-linjasta on jäljellä Kivennavalla eli venäläisittäin Pervomaiskojessa. Vammelsuun-Taipaleen linja oli 20-30 km pääaseman takana ja mm. juuri Kivennavalla vahvin ja parhaassa valmiudessa. Kivennavan kautta kulkeva tie oli yksi Kannaksen pääteistä ja sen kautta odotettiin Puna-armeijan vahvaa hyökkäystä. Näinhän ei kuitenkaan käynyt vaan VT-linja murrettiin hyvin nopeasti Kuuterselässä 14.6.1944 ja jatkovaikutuksena suomalaisjoukot jättivät linjan. Mittavat, joskin kesken jääneet linnoitustyöt olivat käytännössä siis melko turhat ja kenraali Taavetti Laatikaisen IV armeijakunnan arvio vihollisen painopisteestä kohtalokkaalla tavalla väärä.


VT-linjan Kivennavalla löytää autolla samalla tavalla kuin suurimman osan muistakin linjoista, kivieste näkyy tielle. Nyt tielle näkyneet muutaman kivet olivat ainoat mitkä löytyivät, syvemmällä metsässä niitä ei ollut. Upseeripartio on tästä sangen ymmällään. Tässä vaiheessa kapt Kuuselaa vielä hymyilyttää.

Kohteena ollut VT-linjan osuus on selvästi Kivennavan ”keskustan” ja tärkeän tienristeyksen takana, mikä taktisessa mielessä on outoa, oikeastaan väärin. Asemia tehtiin lopulta myös itse Kivennavan taajamaan, mutta ne eivät saavuttaneet samaa valmiusastetta kuin tämä nyt kohteena ollut osuus, joka lienee kaikkein valmiimpia koko linjalla.

Huolellisen arkistotutkimuksen perusteella Kivennavan pohjoispuolelta Annakristinkankaalla olevat asemat löytyivät päätien varressa helposti. Betonilaitteet löytyivät täällä kuten muuallakin VT-linjalla helposti, samoin taisteluhautojen jäänteet, jotka ovat kuitenkin sangen maatuneet. Upseeripartion yllätykseksi maastossa ei päätien varrelta löytynyt normaalia kivistä tehtyä panssariestettä vaikka sille oli tehty maaleikkaus. Panssariestelinja on myös merkitty vuoden 1944 tilannetta kuvaavaan linnoituskarttaan aivan selvästi, mutta maastossa ei juurikaan kiviä löytynyt. Mysteeri ei metsässä ratkennut ja asiaa pitää tutkia lisää. Olisiko joku taho kerännyt kivet pois vaikka tien pohjaksi tai johonkin muuhun käyttöön? On vaikea kuvitella että eräs kaikkein tärkeimmistä VT-linjan kohteista olisi jätetty ilman estekiviä. Panssariestekaivanto sen sijaan maastosta löytyi juuri siitä missä sen pitikin olla.

Aivan tien vieressä on betonilaite, jonka upseeripartio tulkitsi betonilla vahvistetuksi panssarikaivannoksi. Tulkinta olisi sikäli helppo, että linnoituskartta sen tällaiseksi hieman erikoiseksi laitteeksi nimesi.

Kivennavalla kuten muuallakin rakennusmateriaalien kuljetuksen mahdollistanut kenttärata seuraili linjaa sen takana ja sekin on selvästi merkitty vuoden 1944 tilannetta kuvaavaan linnoituskarttaan. Vaan eipä löytynyt sekään maastossa, jossa odotettiin törmäystä ratapenkkaan. Olisiko rata voitu perustaa alueen mäntykankaalle niin, että siitä ei enää 75 vuotta myöhemmin jälkiä löydy?

Puna-armeijan tapana oli räjäyttää vallatut betonilaitteet ja niin on käynyt tälle linnoituskartassa nimen K1252 saaneelle kahden konekiväärin bunkkerillekin.

VT-linja on näillä kohdin kiinnostanut venäläisiäkin sangen hiljattain, koska tien varressa oli linjan vaiheille autolla ajokelpoisen uran alkupäässä kartta, jossa linja kulku oli oikein esitetty kuten sitä vastassa olleet Puna-armeijan joukotkin. Yhden räjäytetyn betonibunkkerin vieressä taas oli puussa kyltti, jonka tiedot upseeripartio totesi aivan oikeiksi bunkkerin aseistusta ja suomalaista numeroa myöten. Vastaavia merkkejä venäläisten kiinnostuksesta tähän kummankin maan sotahistoriaan liittyvää linnoituslinjaa kohtaan toki upseeripartio on tavannut linjan muissakin osissa.

Jospa kaikki räjäytetyt betonilaitteet olisi näin hyvin tunnistettu ja tekstitetty niin asiat olisivat helppoja. Kiinnostus juuri tähän betonilaitteeseen johtunee siitä että aivan sen viereen pääsee näppärästi autolla.

Suomen Sotilas -lehden lukijamatka 2019 suuntautuu sotahistoriallisiin kohteisiin Pietariin ja Kannakselle. Tule mukaan!

Share This