Saab Gripen E HX Challenge -testaus- ja todennustapahtumassa Satakunnan lennostossa

HX-hävittäjähankinnan HX Challenge -testaus- ja todennustapahtumassa Satakunnan lennoston Pirkkalan lentotukikohdassa on nyt kolmantena vuorossa Ruotsin ilmavoimien upouusi Saab JAS 39 E/F Gripen -monitoimihävittäjä, joka on vuonna vuonna 1997 palveluskäyttöön otetun ”klassisen” Saab JAS 39 -monitoimihävittäjän aiempiin A/B/C/D-malleihin perustuva radikaali jatkomodernisaatio eli evoluutio. Suomen Sotilas kävi Pirkkalassa tutustumassa Flygvapnetin uunituoreeseen työkaluun, jonka ensilento tapahtui 2017.

Aiemmin Gripen Next Generation (Gripen NG)-nimellä tunnetut yksipaikkainen E ja kaksipaikkainen F -evoluutiot suunniteltiin vastauksena 2030-luvun uusiin haasteisiin ja niillä on kehittyneemmät sensorit, laajempi ja suurempi asekuorma, pidempi toimintasäde ja toiminta-aika. Samalla myös Gripenin avioniikka (ilmailuelektroniikka) sulautettuine ohjelmistoineen on uudistettu ja koneessa on tehokkaampi moottori – aiempien Gripen-versioiden Ilmavoimien klassisesta Hornetista tutun GE F404 -moottorin tilalle on vaihdettu tehokkaampi, Super Hornetissakin käytössä oleva GE F141. Koska niin perus-Gripen kuin sen E/F-evoluutiot ovat niin painoltaan kuin ulkomitoiltaan klassista Hornettia ja sen Super Hornet -evoluutioita kevyempiä ja pienempiä, niissä pärjätään vain yhdellä amerikkalaiskoneiden kahdesta moottorista.

Saab JAS 39 Gripen

Vaikka kaikissa HX-tarjokkaissa on 1990- ja 2000-lukujen kutistuvien puolustusbudjettien takia pyritty kustannustaloudellisuuteen, Gripen E/F on siinä aivan omaa luokkaansa – siitä huolimatta, että koneessa on aivan riittävästi sotilaallista suorituskykyä, se on kaikista HX-tarjokkaista edullisin lentää ja siinä on panostettu valtavasti käytettävyyteen hajasijoitusoloissa sekä korkeaan käyttöasteeseen. Itse asiassa kaikista maailman lentoaselajeista kaikkien lähimpänä Suomen Ilmavoimien toimintatapaa ovat juuri Ruotsin ilmavoimat Flygvapnet, mistä johtuen ruotsalaisten omiin erityistarpeisiinsa kehittämä Gripen E/F on tutustumisen arvoinen.

Yksipaikkaisen Gripen E-mallin yksipaikkaisen sarjatuotantohävittäjän lisäksi Suomeen saapuu myöhemmin testattavaksi myös kaksipaikkaisen Gripen F -hävittäjän teknologiakehityskone sekä Saabin osana HX-hankintaa tarjoama Saab GlobalEye -monitoimivalvontakone (eli ilma-, meri- ja maanpinnan valvontaan tarkoitettu tutkavalvonta- ja johtamiskone), joka perustuu Bombardier Global 6000 -liikesuihkukoneeseen.

Saab GlobalEye -valvontakone

HX-hävittäjähankinnan kannalta Saab JAS 39 E/F Gripen -monitoimihävittäjän suurimpana haasteena on se, että se vasta tulossa palveluskäyttöön. Samalla sen merkittävimpiä etuina ovat Saabin todistettu kyky nopeaan ja edulliseen hävittäjän elinkaaren aikaiseen jatkokehittämiseen, HX-tarjokkaiden alhaisimmat käyttökustannukset sekä mahdollisimman lähellä suomalaisia olevat operointitavat.

HX Challenge -tapahtuman tarkoituksena on kaikkien HX-hävittäjätarjokkaiden suorituskyvyn todentaminen Suomen olosuhteissa. Todennetun suorituskykytiedon avulla eri HX-hävittäjien toimintaa tullaan mallintamaan eri tehtävissä osana Suomen puolustusjärjestelmää, jotta HX-valinta voitaisiin suorittaa faktatiedon pohjalta.

Kirjoitimme laajasti klassisesta Gripenistä Suomen Sotilas 01/2014 ja Gripen E/F -evoluutiosta Suomen Sotilas 03/2019 -numeroissamme. Voit ostaa digitaalisen kopion näistä lehdistä edullisesti verkkokaupastamme: http://www.suomensotilas.fi/verkkokauppa/

Avainsanat: , ,

Share This