Sodanaikaiset kaksitasot Suomen taivaalla ensi kesänä!

Suomen Ilmailuliiton päälentonäytöksessä Kuopiossa 18.-19.6.2016 nähdään ilmassa maailman ainoa Gloster Gauntlet kaksitasoinen hävittäjä, sekä saman aikakauden Valmet Viima kaksitasoinen koulukone. Kummatkin koneet palvelivat Ilmavoimissa sodan aikana ja ne on maalattu Ilmavoimien sodanaikaiseen sotamaalaukseen jota koristavat Ilmavoimien sodan aikaiset siniset hakaristikansallisuustunnukset. Koneet lentävät päälentonäytöksessä muodostelmassa ja yleisöllä on ainutlaatuinen mahdollisuus nähdä kaksi toisen maailmansodan aikaista sotilaskonetta samaan aikaan Suomen taivaalla.

Gauntlet_OH-XGT_maliniemi-4929_LOWRES

  • Kuopioon tuleva Gloster Gauntlet. Kuva Mikko Maliniemi

Talvisodan sytyttyä Suomi alkoi kuumeisesti hankkia sotamateriaalia. Etelä-Afrikan liittovaltio oli voimakkaasti tukemassa Suomea ja ostettuaan Gloster Gauntlet II hävittäjiä Britanniasta, lahjoitti – jo aikamoisen vanhentuneet koneet Suomelle. Britanniassa Gauntletit tulivat palveluskäyttöön vuosina 1934-1936, ja parhaimmillaan 14 laivuetta operoi konetyypillä Britanniassa. Vuoden 1940 aikana konetyyppi poistui käytöstä Britanniassa. Suomeen lahjoitetut koneet laivattiin Britanniasta Ruotsiin, josta ne toimitettiin Suomeen keväällä 1940. Jo saapuessaan Gauntletit olivat vanhentuneita ja pian jatkosodan alettua ne siirrettiin koulutuskäyttöön.

Kaikkiaan Gloster Gauntlet koneita rakennettiin 245 kappaletta ja vain yksi kone on jäljellä koko maailmassa. Lentotekniikan Killan omistuksessa on Suomen Ilmavoimien vanha Gloster Gauntlet, tunnukseltaan GT-400. Kone on maailmanluokan harvinaisuus. Konetta lentää Ilmavoimien legendaarinen koelentäjä everstiluutnantti (evp) Jyrki Laukkanen.

VL Viima -koulukone

Valtion lentokonetehtaan Viima -kaksitasokone suunniteltiin 1930-luvun puolivälissä korvaamaan tsekkoslovakialaisia Letov S218 A Smolikeja Ilmavoimien koulukoneina. Konetyypin ensimmäinen prototyyppi (Viima I) lensi ensilentonsa tammikuussa 1936, ja toinen (Viima II) lokakuussa 1937.

Valmet Viima kuva Mikko Maliniemi_LOWRES

  • Kuopioon tuleva Valmet Viima II Helsinki-Malmin historiallisella lentoasemalla. Koneen omistaja Phil Lawton ohjaamossa, kuva Mikko Maliniemi

Ilmavoimat teki Viima II:sta 20 koneen tilauksen, jonka lisäksi Ilmapuolustusliitto tilasi kaksi konetta – kaikkiaan Viimoja valmistettiin 25 kappaletta. 1950-luvulla Viimoja uudistettiin muun muassa kattamalla alkuperäiset avo-ohjaamot kokokuomulla.

Konetyyppi poistui ilmavoimien käytöstä toukokuussa 1960, ja viimeinen ilmavoimien Viima -lento lennettiin elokuussa 1962. Käytöstä poiston jälkeen kymmenen lentokuntoista Viimaa myytiin yksityisille lentäjille ja lentokerhoille, ja niitä käytettiin muun muassa purjekoneiden hinaukseen.

Vuonna 1963, konetyypin poistuttua ilmavoimien käytöstä, Kuopioon tuleva Viima myytiin yksityisomistukseen rekisteritunnuksella OH-VIG. 1970-luvun alussa kone myytiin ulkomaille, ensin Iso-Britanniaan (rekisteritunnus G-BAAY) ja sittemmin Belgiaan (OO-EBL). Viimeksi kone on ollut Saksan ilma-alusrekisterissä tunnuksella D-EVVI.

Koneen omistaja ja lentäjä on Phil Lawton, joka osti koneen 2015 takaisin Suomeen. Koneen kotikenttänä on Helsinki-Malmi. Euroopan kulttuuriperintöjärjestö Europa Nostra ja Euroopan investointipankin instituutti valitsivat 16.3.2016 Helsinki-Malmin lentokentän Euroopan seitsemän uhanalaisimman kulttuuriperintökohteen joukkoon. Nyt Helsingin kaupunki uhkaa sulkea kentän ja rakentaa alueelle asuntoja.

GT-harjoitushävittäjä lähdössä maalilennolle.

  • Gloster Gauntlet sodan aikana, kuva SA-kuva

Suomen Ilmailuliiton päälentonäytös 2016 järjestetään Kuopiossa 18.-19.6.2016. Päälentonäytöksessä yleisöllä on ainutlaatuinen mahdollisuus kokea ja nähdä suihkuhävittäjien jälkipolton jyrinää, klassista taitolentoa, pelastushelikoptereita, muodostelmalentoa ja kokea ilmailun huuma sen eri muodoissa. Koko lentonäytöskesän laajin ja monipuolisin lento-ohjelma ja lentokalusto nähdään Suomen Ilmailuliiton päälentonäytöksessä. Mukan näytöksessä ovat mm. Ilmavoimat, Maavoimien Ilmailu, Rajavartiolaitos, lentokonevalmistajat, lentokoulut sekä ulkomaisia sotilaskoneita. Näytösalueelle on myös kattavat VIP palvelut.

Lisätietoja:

Linkkejä:

Share This