Suomen Sotilas -lehden partio Kannaksella

Suomen Sotilaan tiedustelupartio on yleensä toukokuun vaiheilla käynyt Karjalan kannaksella katsomassa sotahistoriallisia paikkoja. Kevään tiedustelu tehdään lumien hävittyä ja maaston vähän kuivahdettua, mutta ennen kuin puihin tulee lehtiä ja maastoon monin paikoin riesana olevia jättiputkia. Tämänkertainen partio Kari Kuusela, Arto Ojanen, Lauri Toikka ja Jokke Vierimaa löysikin uutta, mutta siitä tuonnempana.

Jutun pääkuva: kirjoittaja paikalla, jonka hän katsoo alla olevassa SA-kuvassa esitetty Sotkan tuhoutumispaikka. Tien penkkaa on kaivettu täytteeksi uudelle tienoikaisulle ja sen muoto on tässä kohtaa hävinnyt. Pusikoituminen haittaa näkyvyyttä, mutta tie jatkuu kirjoittajan käden kohdalla ja SA-kuvan kuvatekstissä mainitut nelikulmaiset kivet alkavat mäessä SA-kuvassa oikeanpuoleisimpana seisovan miehen kohdalta, jossa maastossa on neljän nuoren männyn rykelmä. Sotka on mennyt ns päreiksi ja varmaan siitä olisi paloja vieläkin löydettävissä miinaharavalla, vaan sellainen tutkiminen ei oikein ole suotavaa Venäjällä.

Vähemmän tunnettu SA-kuva tästä kesäsodan 1944 tunnetuimmasta Sotkasta. Vaunun tilaa kuvanneen sana “täysosuma”. Vasemmalla ylhäällä seisovan sotilaan takana näkyy nelikulmaisia graniittisia tien kaiteen kiviä, jotka edelleen ovat jäljellä ja auttavat paikan tunnistamisessa. SA-kuva

Tällä kertaa tutkittiin uusia paikkoja mutta katsastettiin myös vanhoja tuttuja maanmerkkejä. Tieolot Kannaksella muuttuvat joka vuosi, yleensä parempaan suuntaan mutta yllätyksiäkin n tullut. Tällä kertaa suurena kiinnostuksen kohteena oli Portinhoikan risteyksestä pohjoiseen kohden Ihantalaa ja Ensoa menevä tie, joka oli viime kesänä voimallisen perusparannuksen kohteena. Tiellä on kova liikenne ja se ansaitseekin tulla kunnostetuksi.

Tiedustelun tulos oli sikäli miellyttävä, että tie on kovasti parantunut ja saanut uuden pinnan Ihantalan muistomerkistä pohjoiseen, mutta muistomerkin kohdalla ja siitä etelään työt vielä jatkuvat ja aiheuttavat melkoiset ruuhkat tien ollessa välillä yksikaistainen. Olennainen huomio ja vähemmän miellyttävää oli, että ainakaan tällä hetkellä Ihantalan muistomerkille ei bussilla pääse, maha tai perä ottaa melko varmasti kiinni päätieltä poistuttaessa. Maasturilla kyllä pääsee ja henkilöautollakin voi koittaa. Täytyy toivoa että tämä on tilapäistä ja työt näiltä osin kesken, paikka on suomalaisten turistibussien suosiossa ja sopiva taukopaikka. Tiellä bussin purkaminen on kovan liikenteen seassa ainakin tällä hetkellä arveluttavaa.

Eräs kesäsodan 1944 tunnetuin kuvasarja lienee pahasti hajonneesta T-34 Sotkasta Ihantalan Y-risteyksen pohjoispuolella. Venäläiset pystyttivät parisen vuotta sitten ao. paikan vaiheille muistomerkin, jossa on graniittilaattaan ikuistettu Sotkan “450″ silhuetti. Muistomerkki näyttää saaneen olla rauhassa, vaikka se sijaitseekin yksinäisellä paikalla. Toinen asia on kuitenkin se, että se ei sijaitse vaunun tuhoutumispaikalla vaan tämä on jonkin matkaa etelään, siinä kohden jossa vanha tie alkoi nousta. Kuulemani mukaan muistomerkin pystyttäjät tämä kyllä tiesivät, mutta halusivat muistomerkin paikkaan jossa se kunnolla näkyy tielle. Tässä he ovat toki onnistuneet. Oheisissa kuvissa on asiaa selvitetty tarkemmin.

Sotkan “450″ muistomerkin kohdalla tie on jo kunnostettu ja aika tavalla nostettu. Tästä huolimatta muistomerkille pystyy ainakin maasturilla ajamaan parkkiin ja kääntymäänkin. Bussilla ei sen viereen edelleenkään ole asiaa ja normaalilla henkilöautollakin on syytä hetki miettiä, tien penkka on kovin hienoa hiekkaa.

Toinen tunnettu kuva Sotkasta, nyt etelään. Maisemat ovat hivenen muuttuneet, mutta tunnistus on sangen varmaa. Hankaluutta aiheuttaa silloisten ja nykyisten kameroiden poikkeavat polttovälit. Huomaa saksalainen rynnäkkötykki aivan kuvan vasemmassa reunassa notkossa. SA-kuva.

Tältä näyttää nyt tuhoutumispaikalta pohjoiseen. Venäläinen uusi muistomerkki on vaaleana kaukaisuudessa ja sen takan häämöttää uuden tien korotettu hiekkapenkka. Tämän verran siis muistomerkki on “väärässä” kohtaa.

Hyvin tunnettu SA-kuva tämäkin, saksalainen 105 mm haupitsilla aseistettu rynnäkkötykki ajaa etelään etulinjaa kohden. Taustalla olevan valkoisen talon kivisen sokkelin jäänteet ovat löydettävissä maastossa edelleen.

Kirjoittaja kuvattu uuden tien reunasta valkoisen talon sokkelin jäänteiden luona. Suunnilleen tässä saksalainen Sturmi ajoi kesäkuussa 1944. Kovin yhteneväistä vertailua ei kuvilla saa, tien paikka on jo aikaisemmin muuttunut ja nyt tehdyt tietyöt sotkeneet lisää. Huomaa mahtava oja tien vieressä, sinänsä hyvä asia vaan mitenkähän hyvin hieno hiekka mahtaa tuossa pysyä?

SA-kuvassa näkyvän valkoisen talon sokkelin jäänteet, nyt lisää uuden tietyö yhteydessä kärsineinä.

Avainsanat: , , ,

Share This