Suomen Sotilas 3/2020

Lehden esittely

Pandemia muuttaa maailmaa

Olemme kaikki kuulleet taakse jääneen kevään aikana monta kertaa, ettei vanhaan ole paluuta. Koronan jälkeen vallitsee uusi normaali, joka osan mielestä on hyvin erilainen kuin vanha normaali. Selvää on, ettei menneisyyteen koskaan palata muutenkaan, mutta yleensä ihmiset ja ihmisyhteisöt muuttuvat vähemmän ja hitaammin kuin odotetaan. Miten ja millaiseen uuteen olemme menossa? Kuka maksaa hinnan muutoksesta ja kuka on voittaja? Voisivatko valtiotoimijat samalla myös oppia hallitsemaan paremmin kaikenlaisia kriisejä sotatilanteista pandemioihin ja luonnonmullistuksiin?

HEDE – hengityssuojainten dekontaminaatio

Suomessa on kehitetty täysin kotimainen, tehokas ja turvallinen suojavarusteiden dekontaminaatiojärjestelmä, joka perustuu vetyperoksidikaasun käyttöön. Tehdyt dekontaminaatiokokeet todistavat, että koronaviruksen saastuttamat hengityssuojaimet voidaan ottaa turvallisesti käyttöön käsittelyn jälkeen. Puhdistettuja suojaimia ei ole kuitenkaan jaettu uudelleenkäyttöön, koska siihen ei ole saatu lupaa.

Korvaako Super Hornet Hornetit?

Suomen Sotilaan laaja ja perusteellinen tyyppi- ja järjestelmäkokonaisuuskohtainen analyysi HX-ehdokkaista alkaa lähestyä loppuaan. Sokerina pohjalla esittelemme tällä kertaa amerikkalaisen Boeingin Super Hornetin. Seuraavassa numerossa onkin vuorossa sitten Lockheed Martinin F-35, joka päättää sarjamme, mutta ei suinkaan aiheen ja yleensä ilmasodankäynnin käsittelyä. Suomen Sotilaan käytössä olevista avoimista, julkisista lähteistä saatavien tietojen valossa Super Hornet ei olisi huono vaihtoehto nykyisen Hornetimme suorituskyvyn korvaamiseksi. Super Hornet sopisi Suomelle niin ELSO-kone Growlerin kanssa kuin ilman niitä. Tämän toteamme siis meillä olevan tiedon, asiantuntemuksen ja ymmärryksen valossa. Tarkkaa ja luottamuksellista tietoa eri HX-kandidaattien sotilaallisesta suorituskyvystä ei ole kuin Ilmavoimilla, ja tuo tieto tulee edes osittain julkiseksi vasta 25 vuoden salassapitoajan kuluttua.

Tukialuskone sopii Suomelle

Suomen ilmavoimat ei ole hävittäjäkaluston tuotekehitysorganisaatio vaan käyttöorganisaatio. Ensi vuonna valittavan HX-kaluston on siksi oltava maksimaalisen käyttövalmista minimaalisilla lastentaudeilla. Meillä käytössä olevan konetyypin evoluutiomallina Super Hornet olisi ainakin tässä mielessä vahvoilla. Mutta miksi amerikkalainen tukialuskone istuu hyvin suomalaiseen järjestelmään ja käyttöperiaatteisiin?

Boeing EA-18G Growler

Osana HX-tarjoustaan Boeing tarjoaa F/A-18 E/F Super Hornet Block III -monitoimihävittäjien ohella Suomen ilmavoimille myös taktista elektronisen sodankäynnin (ELSO) erikoiskonetta Boeing EA-18G Growler Block II. Millainen peto on taktinen ELSO-kone ja minkä kanssa siitä nautitaan?

Robotit korvaavat pilotit

Puolen vuosikymmenen takainen esiselvitys Hornet-kaluston suorituskyvyn korvaamisesta ei ole enää sotakokemusten ja teknillisen kehityksen valossa kaikilta osin ajan tasalla. Niiltä osin, joilta se on, ei sen suosituksia näytetä noudatettavan. Monitoimihävittäjiä on jo pitkään korvattu muulla sotakalustolla. Vuoteen 2030 mennessä muutos on vielä jyrkempi. Onko HX-hanke enää ajan tasalla esiselvityksen ja tähän mennessä tehtyjen päätösten valossa, kysyy eversti evp Ahti Lappi.

Marine Alutech – pieni suuri suomalainen

Suomalaisvalmisteisia sotilas- ja viranomaisaluksia voi tavata eri puolilla maailmaa. Pieni mutta sisukas suomalaistelakka on panostanut päämäärätietoisesti erikoisosaamiseen, toiminnan tehokkuuteen, prosessien hallintaan sekä laadunvalvontaan ja sen läpinäkyvyyteen asiakkaille. Tämä on avannut tiet maailman kaikille seitsemälle merelle – tai ainakin niiden rantavesille.

100-vuotias kaaderi, sotaveteraani, majuri Olli Vuorio

Lehtemme edellisessä numerossa haastateltavanamme oli Olli Fallenius, toinen kadettikurssin 27 yhä elossa olevista kaadereista. Tässä numerossa tarinansa kertoo edellisen kurssin 26 toinen elossa olevista kaadereista, Suomen vanhin kadettiupseeri, majuri Olli Vuorio.

Brewster – tukialushävittäjä Suomen suojana

Ilmavoimiamme hyvin palvellut Hornet on amerikkalainen tukialuskone, ja sen seuraajaksikin tarjotaan muiden ohella amerikkalaista tukialuskonetta. Mutta on Suomessa lennetty Yhdysvaltain merivoimille suunnitellulla kalustolla ennenkin. Ensimmäiset Brewsterit lennettiin Suomeen maaliskuun alussa 1940, mutta ne eivät enää ehtineet talvisodan taivaille. Viimeiset kaikkiaan 44 Brewsterista saapuivat Suomeen vappuna 80 vuotta sitten. Mersun ohella ByllyWaltteri on maineikkain hävittäjämallimme, joka näytti kyntensä jatkosodan taivailla taitavien suomalaisohjaajien käsissä. Maailmalla Brewster ei ole niin kritiikittömän arvostuksen kohde kuin se on Suomen sotahistoriassa. Koneesta oli eri malleja, käyttäjät olivat erilaisia ja niin olivat vastustajatkin.

Sisällysluettelo

PANDEMIA

6 Pandemia muuttaa maailmaa – Jouko Ahvenainen

12 Hengityssuojainten dekontaminaatio – Jaakko Puuperä

JYVÄLLÄ

14 Turvallisuuskatsaus

15 Puolustusvoimat siirtyi poikkeusoloihin

16 Talkoilla korona-ajan kyberuhkia vastaan

Kouluttajat kotiin Irakista

RUL: Suomeen tarvitaan varaamisrekisteri

Parempi myöhään…

Maailmalta – Pekka Mäkelä

24 Ase-Esa on poissa – Jaakko Puuperä

PALAUTTEET

22 Palautteet

IIVI

25 Liberaalin demokratian loppu – Iivi Masso

HX-HANKE

26 Korvaako Super Hornet Hornetit? – Jaakko Puuperä

37 Tukialuskone sopii Suomelle – Aleksei Kettunen

42 Hopealuoti ja merisuurvallan ilmasotafilosofia – Aleksei Kettunen

44 Klassinen Hornet – Aleksei Kettunen

52 Boeing EA-18G Growler – Aleksei Kettunen

KOMMENTTI

54 Robotit korvaavat pilotit – Ahti Lappi

MATERIAALI & TUOTANTO

56 Pieni suuri suomalainen – Seppo Salmi

62 Jurmo-luokka peruskorjauksessa – Seppo Salmi

HÄVITTÄJÄT

66 Brewster Suomen suojana – Timo Säyrinen

77 Hävittäjätaktiikan suurmies – Timo Säyrinen

SUOMEN SOTILAAT

80 100-vuotias kaaderi – Jaakko Puuperä

KNUUTI

90 Tolvajärven sankari(t) – Jukka Knuuti

Share This