Venäjän ilmavoimaa Syyriassa: näyttävää vai tehokasta

Venäjä siirsi syyskuun loppupuolella erillisen lento-osaston Syyriaan. Tähän osastoon kuuluu lentueelliset Suhoi Su-30SM -monitoimihävittäjiä ja Su-34-hävittäjäpommittajia, sekä laivueelliset Su-24M-rynnäkköpommittajia ja Su-25-rynnäkkökoneita. Venäjällä on epäilemättä kova halu esitellä modernien Su-30- ja Su-34-hävittäjien suorituskykyjä Urbi et Orbi, mutta muutamalla koneella ei saavuteta operatiivista merkitystä eikä ylläpidetä jatkuvaa hyökkäyspainetta. Sama toki koskee Kaspianmereltä voimannäytösluonteisesti laukaistuja kahta tusinaa risteilyohjusta. Mutta kyllä venäläisellä lento-osastolla on myös ihan oikeaa operatiivista iskukykyä.

Venäjän lentävästä ja räiskyvästä mediakampanjasta huolimatta – ja juuri sen takia – on syytä muistuttaa yleisestä pintatilanteesta. Itä-Ukrainassa on juuri nyt tulitauko, mutta Venäjä miehittää edelleen Krimin niemimaata, minkä lisäksi Venäjän varustamat, huoltamat, kouluttamat ja osin myös miehittämät joukot pitävät hallussaan puolta Donbassista. Syyriassa ei myöskään ole käynnissä mukavat puolustus- ja ilmailualan messut, jossa osallistujille tarjoillaan kuohuviiniä ja cocktailpaloja, vaan satoja tuhansia kuolonuhreja vaatinut verinen sisällissota, joka on ajanut miljoonia syyrialaisia pakolaisiksi maan rajojen ulkopuolelle.

Lentävä osasto

Latakian kansainväliseltä lentokentältä nyt operoiva venäläinen lento-osasto on koottu useasta eri lentotukikohdasta, kolmen eri sotilaspiirin alueelta. Sen lentueet ja laivueet edustavat kalustoltaan hyvin eri aikakausia. Osa vanhemmista lentokoneista on kuitenkin modernisoitu aivan viime vuosina – mikä selviää koneiden ulkoisten tunnusmerkkien lisäksi myös niiden tunnistetietojen perusteella. Vaikka koneiden tunnukset on maalattu yli ennen siirtolentoja Syyriaan, ovat ne silti yksilöitävissä lähikuvissa näkyvien valmistus- ja runkonumeroiden perusteella.

 

Lento-osaston Suhoi Su-30SM (ven. Су-30СМ) -monitoimihävittäjät ja Su-34 (ven. Су-34) -hävittäjäpommittajat ovat Venäjän ilmavoimien uusinta hävittäjäkonekalustoa. Mutta vaikka kyse on kuinka modernista ”4+ sukupolven” monitoimihävittäjästä, voidaan yhdellä neljän koneen lentueella (suom. parvi) Su-30SM-hävittäjiä tarjota lähinnä muodollinen ilmasuoja operaation varsinaisille iskeville osille. Toisaalta nyt saadaan paljon kansainvälisen median ”ilma-aikaa” konetyypin potentiaalisille ostajille – ja niitä kauppoja Venäjän aseteollisuus kaipaa kipeästi.

Su-34-hävittäjäpommittajia on paikalla sentään kuusi – lentueella on siis kaksi varakonetta, joista toinen voidaan tarvittaessa vaikka purkaa varaosakoneeksi. Tämä järjestely mahdollistaa jo jonkinlaiset lentosuoritusmäärät tilapäisestäkin lentotukikohdasta. Medialle esitelläänkin nyt mieluusti tämän suorituskykyisen hävittäjäpommittajan käyttöä korkealta tapahtuviin täsmäasepommituksiin. Syyriassa täsmäpommituksia on suoritettu lähinnä inertia- ja satelliittiohjatuilla KAB-500S (ven. КАБ-500С) -pommeilla.

 

Toisaalta Latakian lentokentältä kuvatusta materiaalista on selvästi havaittavissa, että taistelulennolle lähtevän Su-34:n pommikuormana on usein vapaasti putoavia 500 kg:n FAB-500M62 (ven. ФАБ-500M62) -rautapommeja, sekä ei-ohjautuvia erikoispommeja, kuten BetAB-500 (ven. БетАБ-500) -tunkeumapommeja tai RBK-500 SPBE (ven. РБК-500 СПБЭ) -kasettipommeja.

 

Koneen edeltäjäänsä (Su-24M) selkeästi kehittyneempi sensori-, ammunnanhallinta- ja navigointijärjestelmä parantaa toki osumatarkkuutta myös vapaasti putoavilla pommeilla. Isohkolla ohjaamolla varustettu Su-34 soveltuu hyvin myös maaoperaatioiden tukena tehtävään pitkäkestoiseen (ilmatulituki)partiointiin, minkä lisäksi se kykenee toimimaan hyvin myös yöllä ja haastavissa sääolosuhteissa.

Riittävä määräkin on laatua

Kun tarkoituksena tehdä operatiivisesti merkittäviä ilmaiskuja muulloinkin kuin sunnuntai-iltapäivisin toimittajien kameroiden edessä, tarvitaan lentolaivueita, ei yksittäisiä lentueita. Syyriassa tätä venäläiseen operaatiotaitoon keskeisesti kuuluvan jatkuvan paineen suorituskykyä edustavat lento-osaston Su-24M (ven. Су-24М) -rynnäkköpommittajat sekä Su-25 (ven. Су-25) –rynnäkkökoneet, joita molempia on täydet 12 koneen laivueet.

Kääntösiipiset Su-24M-rynnäkköpommittajat edustavat oman aikansa huipputeknologiaa, joskin tästä ajasta on vierähtänyt jo melkein neljä vuosikymmentä. Yksi Su-24M kykenee silti yhä edelleen kantamaan yli kaksinkertaisen pommikuorman (n. 8000 kg) toisen maailmansodan aikaiseen Boeing B-17 Flying Fortress -pommikoneeseen verrattuna. M-mallilla pystytään myös pudottamaan laserhakeutuvia pommeja sekä laukaisemaan ilmasta-maahan ammuttavia rynnäkköohjuksia. Syyriassa Su-24M-koneita on aseistettu jonkin verran puoliaktiivisilla laserhakeutuvilla H(Kh)-25ML (ven. Х-25МЛ) -ohjuksilla.

 

Konetyypin vanhentuneet sensori-, navigointi- ja ammunnanhallintajärjestelmät rajoittavat kuitenkin sen käyttöä täsmäasepommituksiin. Suurin osa Su-24M-kaluston taistelulennoista Syyriassa onkin suoritettu perinteisin vapaasti putoavin rautapommein, 250–500 kg:n FAB-sarjan yleispommeilla sekä OFAB-sarjan sirpalepommeilla. Joukossa on epäilemättä ollut myös vastaavan muotoisia palopommeja. Yleisin koneiden ripustimissa näkyvä pommi on kuitenkin ollut 270 kg:n OFAB-250-270 (ven. OФАБ-250-270), joka on tarkoitettu niin elävää voimaa kuin kevyesti panssaroituja ajoneuvoja vastaan.

 

Lento-osaston Su-24-laivueeseen kuuluu myös yksi lentue 2000-luvulla päivitettyjä Su-24M2-hävittäjäpommittajia. M2-mallien uusittu ammunnanhallinta- ja navigointijärjestelmä mahdollistaa muun muassa edellä jo mainittujen KAB-500S –pommien käytön, sekä parantaa osumatarkkuutta myös ei-ohjautuvilla pommeilla. Päivitys parantaa myös koneen pimeätoimintakykyä, joskaan se ei nouse Su-34:n tasolle.

Maatalouskoneet

Venäläisen lento-osaston rynnäkkökonelaivueen kalustona on alun perin 80-luvulla valmistettuja, mutta aivan äskettäin modernisoituja Su-25SM (ven. Су-25СМ) –rynnäkkökoneita. Laivueessa on myös kaksi kaksipaikkaista Su-25UB (ven. Су-25УБ) -konetta, joita voidaan käyttää niin harjoitus-, rynnäkkö- kuin tiedustelukoneina. Venäjän ilmavoimat ovat käyttäneet näitä kaksipaikkaisia koneita maalialueiden tiedusteluun niin Afganistanissa, Tšetšeniassa kuin Georgiassa, mutta nykyään tähän tehtävään soveltuvat paremmin miehittämättömät lennokit – varsinkin, kun Su-25UB-koneiden elektroniikkaa ei ole modernisoitu.

 

Laivueen kaikki yksipaikkaiset ”mustavarikset” sen sijaan on peruskorjattu ja modernisoitu Su-25SM-tasolle vv. 2012–14, eli ne ovat hyvässä iskussa. Koneiden uusittu digitaalinen ammunnanhallinta- ja navigointijärjestelmä tukee satelliittipaikannusta (GLONASS/GPS) ja parantaa muun muassa H-25ML-rynnäkköohjusten käytettävyyttä yksipaikkaisessa koneessa. Rynnäkkökoneen kaksiputkisella 30 mm GŠ-30-2 (ven. ГШ-30-2) -konetykillä on nyt myös mahdollista ampua useilla eri tulinopeuksilla välillä 180–2600 ls/min.

Su-24M-kaluston tavoin yleisin Su-25SM-koneiden ripustuksissa Syyriassa nähty pommikuorma on ollut 4–6 kpl:ta 270 kg:n OFAB-250-270 (ven. OФАБ-250-270) -sirpalepommeja.

 

Arvio naapurin toiminnasta

Syyriaan siirretyllä venäläisellä lento-osastolla on varsin laaja kyky täsmäaseilla (l. ohjautuvilla pommeilla ja rynnäkköohjuksilla) tehtäviin ilmaiskuihin, joita se myös käyttää, joskin hyvin rajoitetusti, avainkohteisiin ja/tai muuten vahvasti suojattuihin maaleihin.

Suurin osa ilmaiskuista tehdään edelleen matalalentosuorituksina vapaasti putoavilla yleis- ja sirpalepommeilla, aivan kuten Georgian sodassa vuonna 2008. Näin toimitaan epäilemättä siksi, että se on paitsi edullista myös tehokasta silloin, kun maali ei ole suojautunut paine- ja sirpalevaikutusta vastaan. Pommitusten tarkkuuspotentiaali on nyt kuitenkin Georgian sotaa parempi, sillä merkittävä osa lento-osaston konekalustosta on varustettu GNSS-paikannukseen (GLONASS/GPS) kykenevillä ammunnanhallinta- ja navigointijärjestelmillä. Osastolla on myös rajoitettu kyky pimeällä ja haastavissa sääolosuhteissa tapahtuviin ilmaoperaatioihin.

Venäjän ilmaoperaatiot Syyriassa tukevat presidentti Bašar al-Assadin hallintoa, ja ne kääntävät niin omien kuin muiden huomion pois Itä-Ukrainasta. Aktiivisella voimannäytöllä Lähi-idässä pyritään lisäksi varmistamaan että Venäjän taloudelle elintärkeän öljyn hinta ei laske entisestään.

Avainsanat: , , , ,

Share This