Venäjän moottoroitu jalkaväki

Petteri ja Pasi painivat, Petteri, 82, voitti.

Sivalsi 30 mm putkella, pimeässä.

Kaukana ovat ajat, jolloin Venäjän laajan valtakunnan jalkaväen terävintä kärkeä olivat rihlatuilla tussareilla varustetut tarkk’ampujadivisioonat.

Nyky-Venäjän uudistuvien maavoimien nopeaksi kärjeksi on viimeisen kahden vuosikymmenen aikana kehittynyt erillinen moottoroitu jalkaväkiprikaati (омсбр), ja siitä taistelujaotuksella muodostetut taisteluosastot. Yhtymätyypin nimi johtaa kuitenkin helposti harhaan.

Venäjän Federaation maavoimien korkean valmiuden joukkojen modernisointi on edennyt varsin huomattavasti viimeisen parin vuoden aikana. Modernin jalkaväen uusin kulkuneuvo on BTR-82A. Vakautetulla 30 mm 2A72 -konetykillä varustetulla pyöräpanssariajoneuvolla on BMP-2 rynnäkköpanssarivaunun tulivoima, hyvä pimeätoimintakyky ja panssaroidun BTR-80 miehistönkuljetusajoneuvon liikkuvuus sekä kuljetuskyky.

Pitkiäkin matkoja ilman junakuljetuksia siirtymään kykenevä tulivoimainen pyöräkalusto sopiikin mitä erinomaisimmin moderniin liikesodankäyntiin. Pyörillä liikkuva taisteluosasto sopii mainiosti myös rauhanturvatehtäviin, ja ”rauhanturvatehtäviin”.

Kuljetuskaluston suorituskyvyn kehittyminen ei vaikuta vain jalkaväen taistelutekniikkaan ja yhtymien operatiivisiin käyttöperusteisiin, vaan myös yksiköiden taktiikkaan. Jalkaväki-, maahanlasku- ja erikoistoimintajoukkojen rynnäkkö- ja kuljetuspanssarivaunujen kokoaminen taktisella tasolla erillisiin panssariosastoihin (‪бронегруппа) oli yksi Neuvostoliiton Afganistanissa vuosina 1979–89 käymän sodan keskeisistä opetuksista.

Näillä erillisillä panssariosastoilla voidaan joko tukea suoraan jalkaväen taistelua, tai niitä voidaan käyttää itsenäisesti erillisissä suunnissa. Pääaseen vakauttaminen lisää osaston käyttömahdollisuuksia entisestään.

2–3 moottoroidun jalkaväkipataljoonan lisäksi yleensä vähintään yhdellä TSTPSV-pataljoonalla, telahaupitsirykmentillä ja raketinheitinpatteristolla varustettu moottoroitu jalkaväkiprikaati on myös kokonaisuutena arvioiden todella tulivoimainen ja nimestään huolimatta lähes täydellisesti mekanisoitu yhtymä. Uuden sukupolven BTR-82A panssariajoneuvojen ja jalkaväen aseiden pimeätähtäinten ansiosta myös näiden joukkojen pimeätoimintakyky on saavuttamassa varsin korkean tason.

Pohjois-Kaukasian alueen vuoristoprikaateissa sekä pohjoisen alueen arktisissa prikaateissa jalkaväen kuljetuskalustona ovat kuitenkin MT-LB kuljetuspanssarivaunut, mutta myös tästä on otettu uusia, entistä tulivoimaisempia painoksia.

Suomen Sotilas palaa aiheeseen lehden tulevissa numeroissa.

Oheisesta videosta voi tutustua BTR-82A:n kokoonpanoon ja ominaisuuksiin.

Teksti: Arto Pulkki

Avainsanat: , ,

Share This