Eurofighter Typhoon on lopullisen tarjouspyynnön kynnyksellä

Monikansallista eurooppalaista Eurofighter Typhoon -monitoimihävittäjää Suomen HX-hävittäjähankkeessa edustava brittiläinen BAE Systems piti 9.12.2020 esitelmän Ilmailumuseoyhdistyksellä kertoen uutta tietoa siitä, miten yrityksen monitoimihävittäjä ja sen pohjalta Suomelle tarjottava HX-paketti ovat kehittyneet. Suomen Sotilas seurasi tilaisuutta.

Jutun pääkuva: Eurofighter Typhoon tulevaisuuden verkostopohjaisella taistelukentällä. Kuva: BAE Systems

Viimeisimpien tietojen mukaan Puolustusvoimat lähettää lopullisen tarjouspyyntönsä HX-kilpailijoille alkuvuodesta 2021 ja lopullisia tarjouksia odotellaan huhtikuun 2021 loppuun mennessä. Lopullisten tarjousten arvioinnin jälkeen hallitusohjelman mukaisesti valtioneuvoston olisi tehtävä HX-hankintapäätös vuoden 2021 aikana. Tarkemmin HX-hankintaprosessin kulusta on kerrottu täällä: www.suomensotilas.fi/hx-ohjelmajohtaja-lauri-puranen/.

Olemme kirjoittaneet Eurofighter Typhoon -monitoimihävittäjästä laajasti Suomen Sotilas 2/2019 -lehdessä ja verkkosivustollamme HX Challenge -testaus- ja todennustapahtumasta tammikuussa 2020 ja Kauhava Air Show 2020 -tapahtuman yhteydessä syyskuussa 2020. Katso: www.suomensotilas.fi/eurofighter-typhoon-kauhava-air-show-2020-tapahtumassa/.

Eurofighter Typhoonin lento-ominaisuudet eli liikehtimiskyky, kinematiikka, nopeus yms ovat HX-kandidaattien parhaimmistoa, se pystyy supercruising-lentoon (yliäänilentoon ilman jälkipolttimia) 1,2 Machin nopeudella. Eurofighter Typhoon on myös HX-joukon nopeimpia korkealla (2 Mach) ja matalalla (1,25 Mach). Sillä on suurin 19 800 metrin lakikorkeus, nousunopeus on 318 m/s, ja sen tehopainosuhde on huikea 1,2:1. Kun hävittäjän jarrut vapautetaan nollanopeudesta kiitoradalla, kykenee kone nousemaan 11 kilometrin korkeuteen ja kiihtymään 1,6 Machin nopeuteen alle kahdessa ja puolessa minuutissa.

Sekä käyttäjävaltioiden että käytössä olevien koneiden määrällä mitattuna Eurofighter Typhoon on Euroopan yleisin hävittäjä ja eurooppalaisvalmisteisista hävittäjistä se on suosituin maailmalla. Lokakuuhun 2020 mennessä on tilattu 623 ja toimitettu yli 571 Eurofighter Typhoon -monitoimihävittäjää. Saksan uusimman Tranche 4 -kehitysversion 38 koneen tilaus marraskuussa 2020 nostaa tilausmäärän 661:een.

Saksan TaktLwG 31 “Boelcke” -lentolaivueen Tranche 4 -väreihin maalattu Eurofighter Typhoon. Kuva: Luftwaffe

Kone on Espanjan, Italian, Iso-Britannian ja Saksan yhteistyössä kehittämä ja sen valmistaja Eurofighter-konserni yhteistyökumppaneineen (BAE Systems, Airbus, Leonardo, MBDA, Eurojet ja Rolls Royce) on yhdessä maailman suurin ilmailu- ja avaruusalan valmistaja, jolla on 120 miljardin euron liikevaihto, 250 000 työntekijää, 25 000 yrityksen alihankintaverkosto ja 630 miljardin euron tilauskanta.

Aivan kuten muutkin HX-hävittäjäkandidaatit uunituoretta Saab Gripen E/F-evoluutiota lukuunottamatta, Eurofighter Typhoon on useamman vuosikymmen projekti, jonka tuotekehitys alkoi 1983, ensilento tapahtui 1994, palveluskäyttö alkoi 2003 ja Eurofighter-konsernin jäsenmaiden Espanjan, Iso-Britannian, Italian ja Saksan 1998 tilaamien hävittäjien (160 konetta Iso-Britannialle, 143 Saksalle, 96 Italialle ja 73 Espanjalle) toimitukset päättyivät vasta tammikuussa 2020. Vientitilauksista on jo toimitettu 15 konetta Itävallalle, 12 Omanille ja 72 Saudi-Arabialle. Tällä hetkellä Eurofighterin neljällä kansallisella tuotantolinjoilla valmistetaan Kuwaitin tilaamaa 28 hävittäjää 2020-2024 ja 24 Quatarin tilaamaa hävittäjää 2022 alkaen.

Eurofighter Typhoon on taistelukäytössäkin testattu toimintavarma, suorituskykyinen ja kenttäkelpoinen ratkaisu, jonka kaikki uudenkarheudet ja lastentaudit on korjattu aikoja sitten, koska koneella on lennetty yli 500 000 tuntia ja sen moottoreilla yli 1 000 000 tuntia.

Koneen sotilaallinen suorituskyky on jatkuvasti kasvanut uusien kehitysversioiden ja modernisaatioiden myötä. Eurofighter Typhoonista on tilattu jo neljäs kehitysversio – Tranche 4 ( eli 4. tuotantoerä).

Aiempien kehitysversioiden Tranche 1 -koneita toimitettiin 148, Tranche 2 -koneita 275, Tranche 3a -koneita 200. Eurofighter Typhoonin myyntimenestystä kasvattaa se, että vanhimpien 1994 alkaen toimitettujen ensimmäisen Tranche 1 -tuotantoerän hävittäjien elinkaari on päättymässä ja ne on korvattava lähivuosina.

Jo käytössä olevien koneiden modernisaatiotarjonnan hittituote on puolestaan uusi suorituskykyisempi aktiivisesti elektronisesti keilaava AESA-tutka siihen liittyvine uusine IT-järjestelmineen, ohjaamoineen ja kypäränäyttöineen, joka laajentaa myös aseistusvalikoimaa.

Valtavalla laajakuvanäytöllä varustettu Eurofighter Typhoon -simulaattori on käytössä BAE Systemsin tuotekehityksessä Wartonissa, Iso-Britanniassa. Kuva: BAE Systems

Tulevan elinkaaren ja tulevaisuuden modernisaatiotarjonnan kannalta Eurofighter Typhoonin osakkeita nostaa se, että se tulee toimimaan kahden eri 2040-luvulle tähtäävän seuraavan sukupolven eurooppalaisen hävittäjähankkeen kehitysympäristönä: sekä brittiläis-italialaisen BAE Systems Tempest että ranskalais-saksalais-espanjalaisen Dassaultin ja Airbusin Future Combat Air System (FCAS/SCAF) -ohjelmien (jälkimmäisessä yhdessä Dassault Rafalen kanssa). Koska näiden kahden kehityshankkeen osallistujamaiden nykyisen Eurofighter Typhoon -hävittäjäkannan korvaamiseen vaaditaan tulevien hävittäjien vähintään vuosikymmenen tuotanto, niin kummankin tulevan hävittäjän kehityshankkeen osallistujamaiden on pakostakin pidettävä nykyisen Eurofighter Typhoon -hävittäjäkantansa suorituskyky ajan tasalla ainakin 2050-luvulle. Eurofighter-konserni ilmoittaakin, että monitoimihävittäjän elinkaari ja modernisaatiotarjonta tulee jatkumaan vuoden 2060 jälkeenkin.

HX-hankkeen kannalta merkittävät syystalven 2020 Eurofighter Typhoon -uutiset

3. syyskuuta 2020 Iso-Britannian puolustusministeriö solmi BAE Systemsin ja Leonardon kanssa noin 350 miljoonan euron sopimuksen aktiivisesti elektronisesti keilaavan AESA-tutkajärjestelmän kehittämisestä. Uudella CAPTOR-E ECRS Mk 2 -tutkalla on tarkoitus modernisoida RAF:n Eurofighter Typhoon -hävittäjien sotilaallista suorituskykyä. Saksa solmi Eurofighter-konsernin kanssa sopimuksen vastaavan CAPTOR-E ECRS Mk 1 AESA-tutkan kehittämisestä jo 1. heinäkuuta 2020.

Uusi brittitutka on osa Espanjan, Italian ja Saksan kanssa yhteistä AESA-tutkakehitystyötä, jonka lopputuloksena tulee olemaan kolme AESA-tutkaversiota: alkuperäinen Kuwaitin ja Quatarin koneisiin asennettava Mk 0, monikanavaisella vastaanotolla parannettu Mk 1 ja ELSO-toiminnoilla varusteltu vielä kehittyneempi Mk 2.

Havainnekuva uudella AESA-tutkalla varustetusta Eurofighter Typhoonista. Kuva: BAE Systems

Uusien tutkien etuina tulevat olemaan MFI-monitoimitekniikkaa sekä korkeampi lähetys- ja vastaanottoelementtien lukumäärä, mikä tekee niistä maailman kehittyneimpiä AESA-hävittäjätutkia. Brittiläisellä Mk 2 -tutkalla tulee olemaan AESA-tutkan Mk 1 -perusversion suorituskyvyn lisäksi myös kehittyneet ELSO-kyvyt. Lopputuloksena on HX-tarjonnan modernein, suurimman apertuurin, korkeimman lähetys- ja vastaanottoelementtien lukumäärän, korkeamman lähetystehon sekä laajimman toiminnallisuuden omaava AESA-tutka, jonka brittiläinen Mk 2 -versio tulee olemaan osa HX-tarjousta Suomelle.

11. marraskuuta 2020 Saksa tilasi 38 seuraavan Tranche 4 -kehitysversion Eurofighter Typhoon -monitoimihävittäjää Quadriga-hankkeen puitteissa (30 yksipaikkaista ja 8 kaksipaikkaista konetta, joista kolme konetta tulevat toimimaan uuden Tranche 4 -kehitysversion tuotekehityskoneina). Uusilla Tranche 4 -kehitysversion monitoimihävittäjillä korvataan Saksan käytössä olevat, 2003-2007 toimitetut 30 Tranche 1 -tuotantoerän Eurofighter Typhoonia. Koneiden toimitus tulee tapahtumaan 2025-2030 eli samaan aikaan Suomen HX-toimitusten kanssa.

Sopimuksen arvo on 5,4 miljardia euroa ja se on ensimmäinen osa Saksan suunniteltua yhteensä 93 Tranche 4 -kehitysversion Eurofighter Typhoon -monitoimihävittäjän Quadriga-hankintaohjelmaa. Lisäksi Saksa aikoo modernisoida kaikki 110 käyttöön jäävät (79 Tranche 2 ja 31 Tranche 3a) Eurofighter Typhoon -monitoimihävittäjänsä uudella CAPTOR-E ECRS Mk 1 AESA-tutkalla.

Käytännössä Saksan ja Iso-Britannian tutkatilaukset ja Saksan Tranche 4 -kehitysversion Eurofighter Typhoon -tilaus tarkoittavat sitä, että Suomelle tarjotaan HX-hankkeessa Eurofighter Typhoonin uusinta Tranche 4 -kehitysversiota suorituskykyisimmällä ja monitoimisimmalla brittiläisellä CAPTOR-E ECRS Mk 2 -tutkalla varustettuna, koska niiden tuotekehitys on varmistunut ja kehitystyölle löytyi maksajat.

Suomen kannalta tämä on erittäin hyvä uutinen, koska vältämme pilottiasiakkuuden riskit ja meille tarjotaan sotilaallisesti huomattavasti suorituskykyisempää vaihtoehtoa kuin Eurofighter Typhoonin nykyinen Tranche 3a/P2E -kehitysversio.

Eurofighter Typhoonin Tranche 4 -kehitysversion saksalainen Quadriga-vaihtoehto on myös mukana Sveitsin ilmavoimien tarjouskilpailussa ja Espanja luultavasti tulee 2021 tilaamaan niitä 20 konetta. Kummassakin hankinnassa tarkoituksena on Suomen lailla korvata käytössä poistuvat klassiset Hornetit.

Luftwaffen Eurofighter Typhoonin asekuormaa harjoituksessa Ruotsissa 2017. Kuva: Luftwaffe

Suorituskykyisempien sensorien, IT-resurssien, datafuusion, ohjaamon, kypäränäytön ja käyttäjärajapinnan lisäksi Eurofighter Typhoonin Tranche 4 -kehitysversiossa on myös laajempi aseistusvalikoima.

Kaukovaikutusvalikoima laajenee Joint Strike Missile ja Taurus-ohjuksilla, vastustajan ilmatorjuntaan voidaan vaikuttaa kineettisesti AARGM-ohjuksilla ja ilmasta-maahan-ohjusvalikoima laajenee Spear 3 ja Spear EW -ohjuksilla. Laserhakuisten täsmäpommien valikoima laajenee GBU-12 ja GBU-24 -pommeilla, INS- ja GPS-hakuisten täsmäpommien valikoima GBU-31, GBU-38 ja GBU-62 JDAM-pommeilla sekä laser-, INS- ja GPS-hakuisten täsmäpommien GBU-54 ja GBU-65 LJADM-pommeilla. Lisäksi voidaan käyttää laser-, tutka-, INS- ja GPS-hakuisia SDB II -liitotäsmäpommeja. Myös asekuorman ripustusvaihtoehdot laajenevat: esimerkiksi vastailmatoiminnassa asekuorma nousee aiemmasta 6 keskimatkan ilmataisteluohjuksesta (esim. MBDA Meteor) 14 ohjukseen kahden lyhyen kantaman lämpöhakuisen ilmataisteluohjuksen ja lisäpolttoainesäiliön lisäksi.

Tämä kaikki nostaa Eurofighter Typhoonin sotilaallista suorituskykyä ja monipuolistaa toimittajan valinnanvaraa HX-paketin rakentamisessa.

Avainsanat: , , ,

Share This